كارگاه های ایده آزاد اسباب بازی در حال برگزاری است
اهمیت تفكر و روند طراحی در حوزه اسباب بازی
به گزارش دست و هنر كارگاه های آموزشی ویژه ی ایده پردازان و طراحان اسباب بازی با حمایت كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان زیر نظر مدرسان و هدایت گران باتجربه این حوزه در حال برگزاری است.
به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، بعد از دو نشست مقدماتی و توجیهی در ایام ۲ و ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ سومین نشست در چارچوب کارگاه آموزشی با مبحث «تجربه روند طراحی تا تولید اسباب بازی های فرهنگی» زیر نظر فرزانه بابایی طراح عروسک و از کارشناسان با تجربه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در صفحه اینستاگرام رویداد ملی ایده آزاد بارگذاری شد.
در این کارگاه مجازی بابایی تجربه های خود در طراحی عروسک های تولید انبوه و انیمیشن، تفاوت ها و خصوصیت ها و روند طراحی تا تولید را در اختیار ایده پردازان و طراحان اسباب بازی قرار داد.
وی هم چنین در این کارگاه، مهارت در طراحی دستی و مطالعه طرح های موجود بدون تکیه صرف بر نرم افزارهای طراحی را مهم دانست و تجربه های خود در این حوزه و علت ضعف در این طرح ها را بیان کرد.
بابایی در ادامه به اهمیت شناخت آناتومی در طراحی عروسک، محدودیت های صنعت گران و چهارچوب های تولید و ساخت قالب انواع عروسک اشاره نمود.
مدرس کارگاه آموزشی سومین رویداد ملی ایده آزاد هم چنین بر توجه به اهمیت دیدگاه ایرانی، فرهنگی، سنتی و الهام گرفتن از این بافت در طراحی اسباب بازی بخصوص عروسک تصریح کرد و توجه به چهره و نمادهای فرهنگ ایرانی را عاملی مهم در طراحی برای رقابت با محصولات و اسباب بازی های وارداتی دانست.
اهمیت تفکر و روند طراحی در حوزه اسباب بازی در چهارمین جلسه
چهارمین کارگاه آموزش مجازی رویداد ملی ایده آزاد اسباب بازی با مبحث «اهمیت تفکر طراحی و روند طراحی» زیر نظر صمد خطیبی پژوهش گر حوزه بازی در صفحه اینستاگرام رویداد ملی ایده آزاد اسباب بازی بارگذاری شد.
در این کارگاه صمد خطیبی مباحث خویش را در سه بخش شیوه تفکر، طراحی، روند طراحی و تعریف صورت مسئله ارائه نمود.
وی کنجکاوی، خلاقیت، همدلی با مخاطب، روحیه پژوهش گری، تفکر راهبردی و انعطاف پذیری و و ایجاد حس امید را از خصوصیت هایی عنوان نمود که برای طراحی در زمینه های مختلف لازم است.
خطیبی سه عامل شهود، خلاقیت و تصمیم گیری را در روند طراحی با اهمیت دانست و اظهار داشت: روند خلاقیت باید در برگیرنده شرایط مطابق با صورت مسئله باشد.
وی در ادامه به تدوین نقشه طرح و چشم انداز طراحی اشاره نمود و اضافه کرد: تهیه برنامه ای مدون از فعالیتهای در دست اقدام در به نتیجه رساندن روند طراحی بسیار حائز اهمیت می باشد و توجه به نیاز مخاطب هم از دیگر عوامل مهم در عملیاتی کردن یک طرح است.
خطیبی در انتها خصوصیت های یک اسباب بازی استاندارد را برشمرد و برای تمام ایده پردازان سومین رویداد ملی ایده آزاد اسباب بازی آرزوی موفقیت کرد.
از طرح و ایده تا حضور در بازار اسباب بازی
پنجمین جلسه آموزشی سومین رویداد ملی ایده آزاد اسباب بازی با مبحث «از طرح و ایده تا حضور در بازار» با حضور عماد ارغند، طراح و توسعه دهنده اسباب بازی و هدایت گر این رویداد برگزار گردید.
در این جلسه ارغند درباره آماده سازی طرح به منظور درک مباحث مالی یک ایده و نحوه محاسبه قیمت کلی یک محصول اسباب بازی و همینطور محاسبه قیمت روند تولید آن سخن گفت.
مدرس سومین رویداد ملی ایده آزاد اسباب بازی، بر ضرورت تهیه ماکت و نمونه اولیه در ابتدای راه تولید یک اسباب بازی تاکید کرد. وی در ادامه اظهار داشت: ماکت اولیه یک ایده باید ساده ساخته شود تا به منظور انجام بازی آزمایی و تست گرفتن از طرح مورد استفاده قرار بگیرد. اما ماکت بعدی طرح باید دارای جزئیات باشد تا بتوان برآوردهای مالی را به کمک آن به صورت نسبی تهیه کرد و ساخت ماکت های مختلف و اصلاح محصول طی تست ها می تواند ریسک تولید و بازار را بکاهد.
ارغند به استفاده از نرم افزارهای سه بعدی در طراحی ماکت های پیشرفته تر محصول اشاره نمود و افزود؛ برای تهیه خیلی از اجزای یک اسباب بازی می توان از نمونه های موجود هم بهره برد و احتیاج به تولید باردیگر یک قطعه مانند تاس نیست.
این مدرس در ادامه، به تعریف هزینه های ثابت و هزینه های متغیر و تفاوت این دو مورد در نحوه برآورد هزینه های یک محصول اشاره نمود.
ارغند چند تکنیک محاسبه قیمت را معرفی و شرح داد و در ادامه، این تکنیک ها را ابزارهای مناسبی برای محاسبه درصدهای فروش، درصد طراح و پشت جلد محصول دانست.
در پایان، مدرس رویداد به جمع بندی نکته های عرضه شده و همینطور عرضه چندین نمونه جدول تنظیم هزینه ها به ایده پردازان پرداخت.
منبع: دست و هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب