در قالب یك كتاب از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر می شود
دو جهان موازی مطالعه ی جامعه شناختی اقتصاد صنایع دستی مدرن
به گزارش دست و هنر كتاب دو جهان موازی؛ مطالعهی جامعه شناختی اقتصاد صنایع دستی مدرن از جانب پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر می شود.
به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، كتاب دو جهان موازی؛ مطالعهی جامعه شناختی اقتصاد صنایع دستی مدرن نوشته زینب شفیعی بزودی از جانب پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر می شود. این كتاب كه به بررسی صنایع نوزا و كوچك خانگی می پردازد، با قائل شدن به معنای جدیدی از صنایع دستی، از «صنایع دستی مدرن» یا «دست سازه های مدرن» بعنوان یك پدیده نوظهور جهان غرب و ایران در قرن بیست و یكم، صحبت می كند كه مانند بیشتر واقعیت های اجتماعی عصر حاضر، بیشتر از اینكه در شهر جریان داشته باشد، در اینترنت جریان دارد. نویسنده در این كتاب با باور به اینكه هم اكنون می توان دو جهان موازی صنایع دستی را كه مشتمل بر جهان صنایع دستی سنتی و جهان صنایع دستی مدرن است، به صورت همزمان دید، با تشریح خصوصیات و خصوصیت های هردو جهان، اذعان می كند كه ما در مقابل جهان رو به افول صنایع دستی در شهر، با جهان نوظهور صنایع دستی در فضای مجازی مواجه هستیم. این اثر با برشمردن دوره های مختلف توجه به صنایع دستی، به «زمینه های تاریخی» پیدایش صنایع دستی مدرن در ایران می پردازد و از عصر قاجار بعنوان موج اول و از دورهی پهلوی اول و دوم بعنوان موج دوم یاد می كند. موج سوم و چهارم آنرا هم با تشكیل معاونت صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و ظهور شبكه های مجازی مصادف دانسته است. نویسنده در این كتاب بعد از ذكر زمنیه های تاریخی پیدایش صنایع دستی مدرن، به «بسترهای اجتماعی» آن اشاره می كند و از شش تحول عمده ازجمله فراگیر شدن اخلاق خودانجامی، پدیدهی رو به رشد و فزایندهی خوداشتغالی فارغ التحصیلان دانشگاهی (به ویژه زنان)، عصر شبكه های مجازی، استقبال از تولیدات دستی به جای تولیدات صنعتی، سبك زندگی و هویت یابی در دنیای مدرن و اهمیت یافتن زندگی روزمره، بعنوان عوامل بسترساز و زمینه ساز شكل گیری برند در حوزهی صنایع دستی مدرن نام می برد. به صورت كلی یافته های این كتاب در دو بخش سازمان یافته است. بخش اول توصیف دقیق، جامع و كامل از فضای برندسازی نوین صنایع دستی در فضای مجازی (فیس بوك، اینستاگرام و تلگرام) و شكل گیری بازار شبكه ای صنایع دستی را شامل می شود و بخش دوم به آشنایی زدایی از مبحث برند و عرضه تعریف جدیدی از برند در پارادایم جامعه شناسی اقتصادی می پردازد كه چهار خصوصیت جامعه شناختی ازجمله «برخورداری از خصوصیت سبك» را برای آن برمی شمارد. شفیعی در پایان، برندسازی را یك فرآیند شبكه ای دانسته كه همه چیز از شبكه ها شروع و به شبكه ها ختم می شود.
منبع: دست و هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب