آخر جشن عروسك ها با غایبان ریز و درشتش
دست و هنر: هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسكی تهران مبارك در حالی به ایستگاه پایانی خود رسید كه به نظر می آید این رویداد تئاتری جای خود را، حتی در بخش اجراهای صحنه ای، میان مردم باز كرده آن هم در شرایطی كه در این دوره جای خالی خیلی از اهالی تئاتر مشهود بود تا جایی كه این گمان پیش می آید، نكند واقعا فكر كرده اند این جشنواره فقط برای بچه هاست!
به گزارش دست و هنر به نقل از ایسنا، شامگاه سه شنبه ششم شهریور ماه، آخرین روز جشنواره نمایش های عروسكی تهران با اجرای نمایشی از كشور فرانسه به پایان رسید تا فقط آیین اختتامیه این رویداد غیررقابتی باقی بماند كه مقرر است شامگاه چهارشنبه هفتم مردادماه در محوطه بیرونی تالار وحدت برگزار گردد.
امسال، جشنواره در فضایی متفاوت و با استقبالی كه می توانست خطرآفرین هم باشد در پارك آب و آتش با برپایی شادپیمایی راه اندازی شد و در ایام بعد هم مردم و علاقه مندان به عروسكها با نمایشهای محیطی و خیابانی همراهی خوبی داشتند و كسانی كه از ابتدای این هفته هر روز عصر دور تئاتر شهر یا مقابل خانه هنرمندان جمع می شدند برای دقایقی هم كه شده فارغ از سختی ها و تلخی های این روزهای جامعه اوقات خوشی را سپری كردند و كوشش برای ثبت لحظات مفرح و به اشتراك گذاشتن آنها در شبكههای اجتماعی حاكی از همین رضایت داشت، هر چند آن هایی كه دوره های نسبتا دورتر این جشنواره را تجربه كرده اند، یادآوری می كنند كه استقبال و شور و حال متفاوت تری در آن روزها وجود داشت و گروه های شهرستانی بیشتری با سازو آواز محلی خودشان رنگ و بوی خاصی به جشنواره می دادند.
البته در این باره جدا از تغییراتی كه در جریان تئاتر كشور در این سالها پیش آمده، از این نكته هم نباید غافل شد كه برخی برنامه های شاد بخصوص اگر محیطی باشند هر سال با نوع نگاه متفاوت تری از جانب برخی مدیران بالادستی، در برگزاری روبرو می شوند.
با این حال یكی از خصوصیت های مهم جشنواره امسال را حضور پررنگ تر مردم در سالن های تئاتری میتوان دانست تا جایی كه نمایش فرانسوی ای كه در آخرین شب جشنواره به صحنه رفت، با اینكه نتوانست رضایت تئاتربین های حرفه ای را آنطور كه انتظار می رفت جلب نماید، اما تشویقهای ممتد و حس و حالی كه در سالن پر از تماشاگر تالار اصلی تئاتر شهر حس میشد، نشان از رضایت حداكثری مخاطبانی داشت كه بعضی از آن ها قبل از این خیلی تجربه تماشای تئاتر را نداشتند.
با وجود استقبال نسبتا خوبی كه تماشاگران از این جشنواره داشتند، یك نكته حائز اهمیت تفكیك تماشاگران خردسال و كودك از بزرگسال است كه به نظر می آید مرضیه برومند ـ دبیر جشنواره ـ به درستی قبل از شروع این رویداد تاكید بر جداسازی روزهای نمایش های این دو گروه داشت؛ چون كه گریه و سرو صدای زیاد نوزادان و بچه ها در بعضی اجراها همچون اجرای شب گذشته گروه فرانسوی سبب آزار تماشاگران شد و احیانا گروه بازیگر و موسیقی میكرو تئاتر «پادشاه سرگردان» هم مستثنی نبودهاند.
اما در كنار حضور علاقه مندان به نمایشهای عروسكی و آنهایی كه خودشان هم در این حوزه فعال می باشند، حضور كمرنگ تئاتری ها و هم آنهایی كه مسئولیتی در دیگر جشنوارههای تئاتری پیش رو دارند یا آنهایی كه مدام از نقش و جایگاه خود در فعالیتهای صنفی دم میزنند و مدعی هستند كه با نظر و مشورت شان باید همه امور تئاتر و جشنواره هایش پیش رود، در جای خود جالب توجه بود.
در این بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر حضور در شادپیمایی، در آخرین شب جشنواره هم به تئاتر شهر رفت و به تماشای نمایش «دزد لالایی ها» به كارگردانی سید آرش شریف زاده نشست.
سید عباس صالحی كه پیش تر هر از چندی به همراه خانواده اش به دیدن تئاتر می رفت، در توییتی درباره این نمایش نوشته است: «در جشنواره نمایش عروسكی، نمایش «دزد لالایی ها» را دیدم. عالی بود. مخاطبان كودك و بزرگسال با هم ذوق میكردند، از لولویی كه لالایی می دزدید و كودك خردسال (با بازی خیره كننده نگار) كه لالایی لولوها شد. با طنزی ملیح، فانتزی سیال و پیام های نرم و اجرای جذاب. دست مریزاد.»
در این دوره از جشنواره، علاوه بر بخش هایی كه قبل از این هم در جدول وجود داشتند، بخش های جدیدی اضافه شده بودند همچون «تجربه» كه مورد استقبال قرار گرفتند و خلاقیت های بعضی از آن ها كارهایی متفاوت را به صحنه برد.
همچنین در بخش بین الملل باآنكه تعداد آثار زیاد نبود اما نمایش های هلند و فرانسه بیش از بقیه رضایت مخاطبان را به دنبال داشتند بخصوص نمایش «كوچكترین نمایش از انتهای دنیا» به كارگردانی ازكیل گارسیا رومئو از فرانسه كه تكنیكش در اجرا قابل تحسین بود و آن جا هم جای خیلی از تئاتری ها برای دیدن چنین نمایشی كه شیوههایی تازه برای آموزش داشت، خالی بود.
دوره هفدهم جشنواره با دبیری مرضیه برومند در شرایطی به آخر رسید كه احیانا او دیگر دبیری جشنواره را نخواهد پذیرفت و معلوم نیست دو سال دیگر هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسكی تهران ـ مبارك ـ با مدیریت چه كسی برگزار می شود، هر چند برومند تاكید كرده است كه از این رویداد عروسكی دور نخواهد شد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب