سواد رسانه ای و مدیریت بحران در نمایشگاه كتاب
دست و هنر: كتاب «سواد رسانه ای و مدیریت بحران» در سی و یكمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران رونمایی گردید.
به گزارش دست و هنر به نقل از ایسنا، كتاب «سواد رسانه ای و مدیریت بحران» به قلم دكتر مصطفی ساوه درودی، جابر پوریانی و مرتضی چشمه نور با هدف "آشنا كردن مخاطب با مفاهیم و نقش سواد رسانه ای و قدرت رسانه در بحران ها" تالیف و توسط انتشارات پشتیبان انتشار یافته است.
در این كتاب می خوانیم: امروزه یكی از مهمترین ابزارهای تأثیرگذار در بروز تحول در نظام بین الملل كه در دوران عصر اطلاعات خویش را نشان داده، قدرت رسانه ای است. رسانه به عنوان عامل تحول بخش در تفكر انسانی با پیشرفت فناوری به سرعت جایگاه خویش را در جامعه بشری تثبیت و به لحاظ برخوردار بودن از ویژگی هایی چون سرعت در اطلاع رسانی اخبار و اطلاعات و اثرگذاری در باورهای فكری افراد جامعه و جهت دهی در سمت وسوی نگرش توده مورد توجه جدی دولت - ملت قرار گرفت. رسانه ها به واسطه تأثیر بر ذهن و نگرش افكار عمومی می توانند در جهت دهی تحولات جامعه نقش آفرین باشند. این نقش می تواند نقشی دوسویه داشته باشد. از یك طرف به عنوان عامل مقاوم بخش تشدید بحران در جامعه و از سوی دیگر به عنوان عامل تأثیرگذار در كنترل بحران تلقی شود. از این رو نمی توان با نگاهی یك سویه به كاركرد رسانه در جامعه بشری پرداخت، كه این مهم مستلزم شناخت از تحولات جامعه، نقش نخبگان در تولید و یا كنترل تحولات جامعه و موضوعاتی چون بحران و تبعاتی ناشی از آن با استفاده از تأثیرگذاری بر اندیشه است.
مطالب كتاب «سواد رسانه ای و مدیریت بحران» در شش فصل تنظیم شده است. در فصل اول با عنوان چهارچوب مفهومی رسانه، كلیاتی را در مورد موضوعات رسانه عرضه داده و تلاش بر آن است تا مخاطبان را با مفهوم سواد رسانه ای آشنا كند. فصل دوم با عنوان چهارچوب مفهومی بحران، به معرفت شناسی بحران پرداخته و از بحران و مفاهیم آن تقسیم بندی عرضه داده است. در فصل سوم كه با عنوان نقش رسانه در تحولات سیاسی - اجتماعی عرضه شده، نویسندگان به ارتباط رسانه با مفاهیمی مانند سیاست و اجتماع توجه كرده و بیشتر قدرت رسانه را در این دو فضا مورد تحلیل قرار داده اند. در فصل پنجم با عنوان رسانه و بحران سیاسی - اجتماعی نقش رسانه را در تولید این نوع از بحران مورد توجه قرار داده است. در نهایت در فصل ششم به واسطه تأثیرگذاری ویژه رسانه در اطلاع رسانی، هدف خویش را برای مدیریت بحران با استفاده از قدرت رسانه قرار داده است.
«كتاب سواد رسانه ای و مدیریت بحران» با قیمت ۲۰هزار تومان علاوه بر غرفه انتشارات پشتیبان در نمایشگاه كتاب، در فروشگاه طرف قرارداد این نشر (كتابفروشی دانشجو) قابل عرضه است و نسخه دیجیتال آن بزودی توسط نرم افزار كتابخوان «كتابراه» و «طاقچه» عرضه خواهد شد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب