جایگاه معماری اسلامی در معماری معاصر ایران بررسی گردید
دست و هنر: نشست هم اندیشی جایگاه معماری اسلامی در معماری معاصر ایران همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری برگزار گردید.
به گزارش دست و هنر به نقل از روابط عمومی مركز معماری اسلامی، مهندس علی فروزانفر مدیر مركز معماری اسلامی حوزه هنری، در ابتدای این نشست با اشاره به سخنان شهید سید مرتضی آوینی درباره هنر متعهد؛ اظهار نمود: هنر متعهد از زمان شكل گیری هنر در بین انسان ها وجود داشته؛ اما به واسطه جهل و ظلمتی كه دوران ما را گرفته است؛ صحبت از هنر متعهد توسط این شهید بزرگوار برای همه ما تازگی داشت. شهید آوینی به فطرت خود برگشت و هنر متعهد را زنده كرد.
وی اضافه كرد: در روزهایی كه شهید آوینی زنده بودند، جزو هنرمندان شناخته شده نبودند؛ تا زمانی كه رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان سید شهیدان اهل قلم را به ایشان دادند و بر تابوتشان بوسه زدند و برای جامعه ایران و جوامع اسلامی شخصیت ایشان شناخته شد.
فروزانفر همینطور اظهار داشت: در نظر داریم در سال جدید مجموعه نشست هایی را در مركز معماری اسلامی حوزه هنری شكل دهیم و گفتمان معماری اسلامی ایرانی در این مركز به صورت شاخص مطرح شود.
معماری اسلامی به معنای رجوع به سنت ها نیست
عبدالحمید نقره كار عضو هیات علمی دانشگاه هم در این نشست با بیان این كه جهان بینی ها منشاء هستند؛ اظهار نمود: برخی امور به قدری بدیهی است كه از همین جهت مورد ابهام و سوال قرار می گیرد. یكی از همین امور، رابطه اسلام با امور انسانی و همچون آثار هنری، معماری و شهرسازی است. اسلام دین فطرت، حقیقت و واقعیت هایی است كه جبرا بر انسانی حاكم است چه ما بخواهیم چه نخواهیم. اسلام یعنی تسلیم بودن بر این حقایق...
وی تصریح كرد: فرایندهای تولید آثار هنری پیش از آنكه منجر به خلق پدیده شوند سه مرحله كلی دارند. ایده هنرمند، ایده آل یا انگیزه هنرمند و راه حل و سبكی كه منجر به ایجاد اثر هنری می گردد. اولین مساله در خلق آثار هنری، مسئله زیبایی شناسی است. زیبایی شناسی های امروزی، اعتباری، سلیقه ای، نسبی و متغیر است و اسلام چنین نگاهی را قبول ندارد. زیبایی شناسی اسلام وجودی است و با همین بهانه غربی ها می گویند اسلام زیبایی شناسی ندارد. زیبایی شناسی اسلام را می توان از منظر معبود دید. یك زیبایی شناسی فطری و غریزی است و قرآن صدها صفت برای زیبایی شناسی مطرح كرده است.
این استاد دانشگاه تصریح كرد: معماری اسلامی به معنای رجوع به سنت ها نیست. سنت ها همان اصول هستند و اصول زمان و مكان ندارد. اسلام حكمت نظری، عملی و سبك هنری بعنوان راهكار های پیشنهادی دارد.
هویت در معماری مانند اثر انگشت است
ركسانا عبدالهی معمار و عضو هیات علمی دانشگاه هم در سخنانی با بیان این كه امروزه مباحث معماری، سلیقه ای و متكثر شده است؛ عنوان كرد: خلاقیت هم مبحث مهمی در معماری است كه اغلب نادیده گرفته می گردد.
وی با اشاره به مبحث جایگاه معماری اسلامی در معماری معاصر ایران، اظهار داشت: در چند سال اخیر، طرح ها و آثار معماری از كشورمان در فستیوال های بین المللی برگزیده شده اند كه نگاهشان به هویت ملی و دینی كشورمان بوده است و این آثار از جانب جوامع غربی هم پسندیده شده و نمی توانیم بگوییم نگاه به معماری اسلامی، نگاهی سنتی و كهنه است.
عبدالهی خاطرنشان كرد: هویت برای یك بنای معماری، مانند اثر انگشت افراد است. اگر می گوییم از معماری بومی، الگو بگیریم، منظور این نیست كه همان شاكله های گذشته را تكرار نماییم. بلكه باید تمام خصوصیت های گذشته را در نظر بگیریم و با عنایت به زبان امروزی و شرایط امروزی، آثارمان را طراحی نماییم.
این استاد دانشگاه اضافه كرد: باغ های ایرانی و یا بادگیرها، میراث گرانبهایی هستند كه در معماری بومی كشورمان وجود دارند و معماران غربی برای پژوهش به این آثار رجوع می كنند و این آثار معماری كشورمان مورد تحسین قرار می گیرد.
معماری یكی از ستون های تمدن است
محمدرضا حاتمیان دیگر استاد معماری حاضر در این نشست هم با تاكید بر این كه در معماری امروزی كشور، اثری از معماری اسلامی دیده نمی شود؛ اظهار نمود: متاسفانه متوجه حساسیت های موجود در معماری و شهرسازی بعنوان فعلی انسانی نیستیم. یكی از ستون های تمدن اسلامی ایرانی، معماری و شهرسازی است و اگر در آینده بخواهند ما را قضاوت كنند، به معماری شهرهایمان رجوع می كنند.
وی همینطور تصریح كرد: انسان تنها مخلوقی است كه می تواند كارهایی انجام دهد كه از وجوه ذات حق التعالی برگرفته شده است و یكی از همین كارها، معماری و ساخت و ساز است. خداوند اشاره كرده اند كه هر چیزی كه وجه الهی داشته باشد ماندنی است و به همین جهت هم باید بدانیم معماری مبحث بسیار مهمی است.
حاتمیان اضافه كرد: مشكل معماری كشور، از دانشگاه ها آغاز می گردد. لزوم و حساسیت توجه به معماری اسلامی ایرانی برای دانشجویان تولید نمی گردد و در واقع می توان گفت نظام آموزشی ما نسبت به به هویت ایرانی اسلامی گنگ است. تا زمانی كه دانشگاه ها را درست نكرده ایم، شهرداری و ساخت و سازها هم درست نمی گردد..
نقره كار هم بیان كرد: سرانه هایی كه امروز در كشور ما تدریس می گردد ایرانی نیست، علم تجربی در آن وجود ندارد و وابسته به شرایط محیطی است.
سرفصل های درسی اصلاح شود
این استاد دانشگاه ادامه داد: برخی مسئولان رده اول كشور فرق اسلام و ایران را نمی دانند؛ اسلام را حذف می كنند و عنوان ایران شهر را می گذارند. دانشگاه های ما پس از انقلاب همان سرفصل ها و محتواهایی كه در كشورهای غربی تدریس می شد را ترجمه و تقلید كردند و در نتیجه درس های ما امروز ایرانی نیست. راه حل برون رفت از این مسئله هم اصلاح سرفصل ها و دروس است.
حاتمیان در ادامه اظهار داشت: در نتیجه بی توجهی به قوانین طبیعت نه تنها زیر ساخت ها كه هوا، خاك، جنگل ها و همه طبیعت عكس العمل نشان می دهند.
وی همینطور اضافه كرد: معماری پایدار از جامعه شناسی شروع شد؛ در واقع مفهوم پایداری را از ابتدا جامعه شناس ها كشف كردند و متوجه ناپایداری، بزهكاری و ناآرامی در جامعه شدند و در نتیجه معماران، پایداری را وارد معماری كردند.
وی ادامه داد: ما باید به معماری اجازه دهیم كه با مبانی اعتقادی جمهوری اسلامی ارتباط برقرار كند. ما در پیشینه دانش و فرهنگ خودمان مبانی و مبادی داریم كه به شد ت امكان اجرا شدن اسلام را بررسی نموده اند، یعنی نظریه های عملكردی داریم كه در تاریخ این كشور اجرا شده است.
نقره كار در ادامه اضافه كرد: نخستین را ه حل این مسئله این است كه سرفصل و محتوای دروس مان محتوای ایرانی اسلامی پیدا كنند و اساتیدی برای تدریس این دروس انتخاب شوند كه مباحث را درك كرده و انگیزه پیاده كردن آنها را داشته باند. در گام بعدی اسناد، ضوابط و قوانین معماری و شهرسازی مبتنی بر هویت معماری ایرانی اسلامی اصلاح شوند.
وی تصریح كرد: از نظر رایت وقتی پزشكی اشتباه می كند می تواند اشتباهش را دفن كند، اما وقتی معمار اشتباه كند تا ابد همه آن اشتباه را می بینند. ما باید اهمیت معماری را بعنوان یك راهبرد كلان با استفاده از رسانه و دانشگاه به مردم، مسئولین و مجریان اطلاع رسانی نماییم.
وی اضافه كرد: ما برای جدا سازی معماری و شهرسازی از قابهای انفرادی و اصنافی و در نتیجه به اتحاد رساندن آنان نیازمند متر و واحدی هستیم كه گرایشات شخصی در آن دخالت نداشته باشد و در نتیجه همه مسئولان و تصمیم گیران دانشگاهی و قضایی برای آن متر و واحد به اجماع نظر رسیده باشند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب