شهیدی با دست و هنر مطرح كرد؛

مینی اپ همستر کامبت بازی کامپیوتری نیست

مینی اپ همستر کامبت بازی کامپیوتری نیست به گزارش دست و هنر، یک کارشناس اظهار داشت: مینی اپ همستر کامبت یک بازی کامپیوتری نیست چونکه بازی ها اهداف و قوانین مشخص دارند اما در فرآیند گیمیفیکیشن، تنها وظایف امتیازدار یا پاداش دار مورد استفاده است.



مهشید شهیدی، کارشناس روند و آینده پژوهشی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پدیده های نوظهور گیمیفیکیشن اظهار داشت: درسال های اخیر، پدیده نوظهور گیمیفیکیشن با بهره گیری از مولفه های انگیزشی بازی و روش های طراحی بازی، باعث تحولات بسیاری در حوزه های غیربازی شده است. این مفهوم و عملکرد آن در زمینه های غیربازی به یک اقدام سریع درحال ظهور و یک گرایش مهم تبدیل گشته است. در حال حاضر گیمیفیکیشن یا بازی وارسازی یکی از تکنیک هایی است که می تواند انگیزه را افزایش دهد و مشارکت کاربران را تقویت کند. در هفته های گذشته شاهد یکی از نمودهای مهم استفاده از گیمیفیکیشن در جذب مخاطب بوده ایم.
وی اضافه کرد: مینی اپ «همستر کامبت» در تلگرام به سبب ترکیب منحصربه فرد سرمایه گذاری های رمزنگاری و گیمیفیکیشن توانسته مخاطبان زیادی را جذب نماید و برنامه مسنجر تلگرام را هم تحت تأثیر قرار دهد. استراتژی های بازاریابی نوآورانه و مشارکت ها هم نقش مهمی ایفا کرده اند. همستر کامبت با بهره بردن از روند رو به رشد گیمیفیکیشن و ترکیب آن با سرمایه گذاری های رمزنگاری، توانسته توجه میلیونها کاربر را به خود جلب نماید.
این کارشناس در ادامه اظهار داشت: این حقیقت که همستر کامبت در برنامه پیام رسان تلگرام یکپارچه شده است هم به جذابیت آن می افزاید. این سبب می شود که کاربران بدون احتیاج به دانلود برنامه جداگانه به آن دسترسی داشته باشند و بازی کنند. موفقیت همستر کامبت را میتوان به چندین عامل کلیدی نسبت داد. مکانیک های گیم پلی بازی که به سادگی قابل درک است، آنرا برای کاربران در هر سنی در دسترس قرار می دهد. علاوه بر این، جوایز و رقابت سبب ایجاد تعامل بین بازیکنان می شود.
شهیدی اظهار داشت: در این مینی اپ، بازیکنان می توانند با ضربه زدن روی آن امتیازهایی کسب کنند. سپس احتمال دارد بتوانند از این همستر برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مختلف بهره گیرند. اما ضربه زدن و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال تمام این فرآیند نیست. به منظور افزایش تجربه بازی، کاربران همینطور می توانند در فعالیتهای مختلف شرکت نمایند و پاداش دریافت نمایند. این خصوصیت های اضافی سبب می شود بازیکنان برای کسب اطلاعات بیشتر بازگردند و گیم پلی را اعتیادآور و جذاب می کنند، همینطور باید توجه داشت، گیمیفکیشن بر روی مکانیک هایی تاکید دارد که سبب انگیزش و ترشح دوپامین می شود. در واقع از راه فرآیند زیر چرخه تمایل به بازی ادامه پیدا می کند. حتی اگر همستر واقعا پولی به کاربر ندهد، همین امتیاز ها و پاداش های مجازی هم برای کاربران جذاب خواهد بود.
وی با اشاره به بعضی از تکتیک های بازی وارسازی استفاده شده اظهار داشت: رشد و پیشرفت همچون این تکنیک هاست. یکی از مهم ترین محرک های ایجاد انگیزش در بازی وارسازی استفاده از محرک رشد و پیشرفت است که در اصل موجبات توسعه مهارت و در نهایت غلبه بر چالش ها را فراهم می آورد، در این آیتم مفهوم چالش حائز اهمیتی ویژه است. در طراحی بازی وار مفهوم «رشد» بر روند سیاق امتیازدهی، نشان ها، تابلوی امتیازات و … موثر است.
این کارشناس بازی های کامپیوتری اظهار داشت: از دیگر روشهای فنی بازی وارسازی «تملک و تصاحب» است. این محرک به کاربران این احساس را منتقل می کند که صاحب چیزی هستند، هنگامی که بازیکن احساس مالکیت می کند به صورت ذاتی به دنبال بهتر کردن آن چه که به او متعلق می باشد است. این محرک در کاربر تمایل به جمع آوری ثروت از راه کالاهای مجازی یا ارزهای دیجیتال در سامانه های بازی وار را به وجود می آورد. یکی از تکتیک های مورد استفاده در این مینی اپ تکنیک Exchangeable Points است، در این تکنیک، امتیازات برای به دست آوردن سایر اشیای باارزش، قابل معامله است. یعنی کاربران می توانند از امتیازات خود به صورت استراتژیک بهره گیرند و با مدیریت منابع خود تلاش کنند اشیای باارزش دیگری به دست آوردند.
شهیدی اظهار داشت: توانمندسازی خلاقانه از دیگر تکنیکها محسوب می شود. توانمندسازی خلاقیت و بازخورد زمانی اتفاق می افتد که کاربران در یک فرآیند خلاق درگیر شده و دائما به دنبال کشف و شناسایی اجزای آن بوده، در نهایت ترکیبات متفاوتی را بیازمایند. در واقع بازیکنان نه تنها نیازمند روش هایی برای ابراز خلاقیت خود هستند بلکه باید نتایج خلاقیت خویش را ببینند و بازخوردهایی را دریافت نمایند و به آن پاسخ دهند. یکی از روشهای فنی مورد استفاده در این محرک استفاده از Boosters است. بوسترها در بازی چیزهایی هستند که شما با به دست آوردنشان، می توانید سریعتر به نقطه پایانی و بُرد برسید. البته این بوسترها که تقویت کننده به حساب می آیند، ظرفیت محدودی خواهند داشت و دائمی نیستند. این تقویت کننده ها فقط در موقعیت های خاصی ظاهر می شوند و با به دست آوردن مهارت جدید متفاوتند. داشتن بوستر به افراد اجازه عملکردهای متفاوت از حالت عادی خود می دهد مثلاً سرعت آنها را یک دفعه زیاد می کند. به همین دلیل، آنها به وجد آمده و از این حرکت جدید خوشحال می شوند.
وی اضافه کرد: اشتیاق و بیتابی یکی از این تکنیک هاست. این محرک به معنای ایجاد اشتیاق به چیزی است که در ظاهر افراد نمی توانند داشته باشند. این حقیقت به افراد انگیزه می دهد که تمام مدت به دستیابی به آن فکر کنند. همینطور یکی از تاکتیک های موثر در این محرک، محدودیت در زمان است و معروف ترین تکنیک بازی برای ایجاد محدودیت هم تکنیکAppointment Dynamics است. یعنی دسترسی به چیزی یا توانایی انجام یک فعالیت فقط در یک تایم مشخص و محدودی امکان داشته باشد. در این جهت استفاده از کدهای مورس به صورت کوتاه مدت همچون ابزارهای کاربردی در این مینی اپ است.
این کارشناس در انتها اظهار داشت: در مجموع میتوان گفت این مینی اپ یک بازی کامپیوتری نیست. چون که بازی ها اهداف و قوانین مشخص دارند اما در فرآیند گیمیفیکیشن، تنها مجموعه ای از وظایف امتیازدار یا پاداش دار مورد استفاده قرار می گیرد. همینطور در بازی ها احتمال شکست خوردن و برد و باخت، محل اعراب دارد در حالیکه همان گونه که در این مینی اپ دیده می شود برد یا باخت اهمیت ندارد و همانگونه که مدیران پیام رسان تلگرام هم تاکید داشته اند هدف از ایجاد آن، انگیزه سازی در افراد برای فعالیت در حوزه رمزارز و آشنایی با این محیط است. در انتها باید توجه داشت که علاوه بر ایجاد فرصت سرگرمی امکان دارد، استفاده از این مینی اپ به سبب نداشتن زیرساخت های قانونی و مطمئن، امنیت کاربران این برنامه را به خطر بیاندازد.


منبع:

1403/04/30
10:31:51
234
0.0 / 5
تگهای خبر: بازی , دانلود , دیجیتال , سرگرمی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی