گزارش دست و هنر؛

نمایشگاه هدی می تواند هم تراز نمایشگاه قرآن باشد؟

نمایشگاه هدی می تواند هم تراز نمایشگاه قرآن باشد؟ به گزارش دست و هنر، در یک مقطع بانوان منتظر می ماندند تا نمایشگاه قرآن برگزار گردد و خریدهای خویش را از بخش عفاف و حجاب آن انجام دهند. اما امروزه نمایشگاه هایی همچون هدی توانسته اند نیازهای بانوان را تأمین کنند.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب؛ زینب رازدشت: چهارمین نمایشگاه پوشاک هدی از ۳۰ خرداد در سالن شماره ۳ چهلسرای مصلی امام خمینی (ره) شروع شده و تا جمعه هشتم تیر ادامه دارد.
نمایشگاه در چهار راهرو برپاست که بعضی از غرفه ها میانه دو راهرو قرار دارند و محصولات خویش را عرضه می کنند. این دوره از نمایشگاه در دو بخش محصولات فرهنگی و آیینی با حضور ۲۰۰ تولیدکننده محصولات حجاب به مساحت ۴ هزار متر مربع به عرضه محصولات خودشان می پردازند. دوره سوم نمایشگاه هدی واقع در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور بیشتر از ۷۰ تولیدکننده در مساحتی بالغ بر دو هزار متر مربع بود.

نزدیک به ۱۳ وسیله سرمایشی در این سالن قرار داده شده اما از آنجائیکه در فصل تابستان قرار داریم، قدری هوای سالن گرم است. بعضی از غرفه ها تا حدودی شلوغ بوده و بازار چانه زنی برای گرفتن تخفیف داغ است. نکته مهم در این دوره از نمایشگاه پوشاک هدی وجود دو غرفه برای کودکان است و والدین می توانند کودکان خویش را به مربیان این دو غرفه بسپارند و سپس به خرید خود بپردازند. در دو غرفه در ارتباط با کودک و نوجوان، برنامه هایی همچون سفالگری، نقاشی، گریم صورت اجرایی می شود.
شعار چهارمین نمایشگاه پوشاک هدی «عرضه پوشاک خانواده با محوریت دختران» است. به نظر می آید یکی از دلایلی که این شعار برای نمایشگاه هدی انتخاب شده حضور اندک تولیدکنندگان حوزه پوشاک دختران نوجوان است. البته چند سالی می شود بعضی از تولیدکنندگان در این حوزه ورود کرده اند و در این دوره از نمایشگاه شاهد افزایش حضور ۲۰ درصدی آنها هستیم. استفاده از رنگ های شاد در مدلهای متنوع یکی از خصوصیت های تولیدکنندگان حوزه پوشاک دختران نوجوان در این دوره از نمایشگاه به حساب می آید. در بازدید از این رویداد میتوان استقبال دختران نوجوان از مدلهای حاضر در نمایشگاه هدی را شاهد بود.
از آنجایی که در دهه ولایت و ایام نزدیک به ایام محرم به سر می بریم، نزدیک به ۱۰ تولیدکننده محصولات آیینی و فرهنگی در نمایشگاه حضور دارند و به عرضه خدماتی همچون عرضه پرچم و کتیبه می پردازند. یکی از غرفه های مورد توجه بازدیدکنندگان غرفه آویزه آینه سیره است که با طرح هایی همچون طرح عباس، طرح زینب، طرح بسم الله و طرح حسین توانسته بود مخاطبان بسیاری را به خود جلب کنند.

دوخت مجانی چادر و غرفه های فروش چادر از بخش های جانبی نمایشگاه هستند. همینطور در این دوره از نمایشگاه بحث نذر حجاب چادر نماز (آستین دار و ساده) با قیمت مناسب اجرا می شود.
برخی از تولیدکنندگان با عرضه محصولاتی مناسب توانسته اند ذائقه مخاطبان را بشناسند و مشتریان بیشتری جذب کردند. برخی دیگر از آنها ذهنیتی از مخاطب ندارند تا جایی که در بعضی از غرفه ها شاهد عباهایی با پارچه هایی ضخیم بودیم که چنین محصولاتی مناسب فصل تابستان نیستند.
درسوی دیگر، مانتوهایی با جنس الیاف طبیعی و روسری هایی عرضه می شود که بانوان و دختران می توانستند آنها را با هم هماهنگ کنند. در بین محصولات عرضه شده روسری های رنگی قابل مشاهده بوده که وارداتی است. این نوع محصولات هم در تنوع مناسبی قرار داشت.
برخی دیگر از غرفه ها هم به عرضه محصولات چرم شامل کیف و کفش، و برخی دیگر تی شرت بچگانه، مردانه و… پرداختند. این غرفه ها بنا به قول بازدیدکنندگان از محصولات مناسبی برخوردار می باشند و توانسته بودند بخشی از نیازهای مخاطبان را تأمین کنند.
بنا به قول غرفه داران روزهای پنجشنبه و جمعه بازدیدکنندگان بیشتری را شاهد بودند و انتظارشان این بود که چند روز آینده تبلیغات برای نمایشگاه بیشتر باشد تا عموم مردم در جریان برگزاری این نمایشگاه قرار بگیرند.
حمیدرضا امیدی مدیرعامل انجمن فعالان حجاب و متخصصین حوزه حجاب در حاشیه برگزاری نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به این که چهل سرای مصلی محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه است، اظهار داشت: سومین نمایشگاه هدی در کانون پرورش فکری برگزار شد اما آنجا پارکینگ نداشت و بازدیدکنندگان قدری با مشکل روبرو می شدند. همینطور ترافیک سنگینی در آنجا ایجاد می شد. اما به نظر می رسد چهل سرای مصلی به علت داشتن پارکینگ و فضای مناسب می تواند محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه هدی باشد. در سومین نمایشگاه هدی تولیدکنندگان از ما درخواست داشتند تا نمایشگاه را در مصلی برگزار نماییم و الان خیلی از آنها موافق این محل هستند.

وی اضافه کرد: خیلی از تولیدکنندگان بزرگ به سومین نمایشگاه هدی نیامدند چون نتوانسته بودیم فضای بیشتری را در اختیارشان قرار دهیم اما در این دوره از نمایشگاه خیلی از آنها حضور دارند و به عرضه محصولات شان می پردازند. نزدیک به ۲۶ بنر را برای تبلیغات محیطی استفاده کردیم. همینطور صداوسیما هم به تبلیغ نمایشگاه پرداخت. برای جامعه هدف مان هم پیامک های مختلفی را ارسال کردیم.
مدیرعامل انجمن فعالان حجاب و متخصصین حوزه حجاب اظهار داشت: اتحادیه خیاطان بر روی محصولاتی که قرار بود در این دوره از نمایشگاه عرضه شود، قیمت گذاری کرد و الان همه آنها موظف به رعایت هستند در غیر این صورت تخلف بشمار می رود. ما از سر ناچاری نمایشگاه هدی را برگزار می نماییم چونکه چندین سال است که مسؤلان وعده های مختلفی می دهند تا سکوی ثابتی را ایجاد کنند. سال ها از این وعده ها می گذرد و هنوز خبری از سکوهای ثابت عرضه محصولات نیست.
امیدی اظهار داشت: مسؤلان وعده می دهند اما زمانیکه به مرحله عمل می رسد، وعده های شان عملیاتی نمی گردد. تقریبا دوسالی می شود که هم ارگان های دولتی و هم ارگان در رابطه با فرهنگ مقرر است فضای ثابتی را برای فروش به تولیدکنندگان عرضه کنند که همچنان خبری از این مورد نیست. تک تک تولیدکنندگانی که امروز در سرتاسر شهر و استان ها مشغول به فعالیت هستند، با هزینه شخصی خودشان کار می کنند و با این وضعیت اقتصادی بعید می دانم که دوام بیاورند.
مدیرعامل انجمن فعالان حجاب و متخصصین حوزه حجاب اظهار داشت: پاساژ دلگشا در بازار تهران افتتاح شد و یکی از طبقات آن مختص تولیدکنندگان حوزه حجاب قرار گرفت. این اتفاق زمانی افتاد که ما انتظار حمایت های دولتی داشتیم در حالیکه مسؤلان تنها آمدند تصاویر شان را گرفتند و رفتند. دیگر خبری از هیچکدام نیست. تک تک مغازه های آنجا با هزینه های شخصی تولیدکنندگان محصولات حجاب اداره می شود. در نهایت دولتی ها آنرا به نام خود ثبت کردند.

وی افزود: درخواست ما تولیدکنندگان محصولات حجاب بسیار ساده است. مسؤلان هر آن چه که ادعا می کنند، عمل کنند. ما نزدیک به ۳۲ ارگان فرهنگی داریم که متأسفانه در زمینه حجاب کم کاری می کنند علیرغم این که بودجه های کلانی در اختیار دارند. تولیدکنندگان حجاب عاملین معروف هستند، آنها در این عرصه عمل می کنند اما متأسفانه مورد حمایت قرار نمی گیرند.
امیدی اظهار داشت: تولیدکنندگان با مشکلات بسیاری روبرو هستند که میتوان به تأمین مواد اولیه، بیمه، مالیات و دیگر مسائل اشاره نمود. متأسفانه حمایت های جدی از تولیدکنندگان نمی شوند. به نظر می رسد چهارمین دوره نمایشگاه هدی هم تراز بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن از حیث تولیدکنندگان و محصولات است. در دوره ای ما تنها نمایشگاه قرآن داشتیم اما امروز شاهد نمایشگاه هدی و دیگر نمایشگاه ها هستیم. ما نمایشگاه هدی را تا زمانی ادامه می دهیم که مسؤلان دولتی برای مان سکوی ثابت ایجاد کنند. پنجمین دوره نمایشگاه اواخر شهریور برگزار می گردد.
بنظر می رسد ایجاد سکوهای ثابت عرضه پوشاک عفیفانه کمترین کاری است که میتوان برای تولیدکنندگان محصولات حجاب انجام داد. امید است نمایشگاه هدی و مشابه آن زمینه ای برای ایجاد سکوهای ثابت عرضه پوشاک عفیفانه باشند.

1403/04/08
15:03:09
138
0.0 / 5
تگهای خبر: انجمن , بیمه , تولید , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی