شریفی با دست و هنر مطرح كرد؛

بازی به معنای تعامل است

بازی به معنای تعامل است به گزارش دست و هنر، یک مدرس دانشگاه اظهار داشت: نظامی است که در آن بازیکنان در آن باهم تعامل دارند و یک درگیری مصنوعی و ساختگی ایجاد می شود که نقش های بازی به صورت قراردادی ایجاد می شود.



فرزانه شریفی پژوهشگر حوزه بازی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در یک تعریف ساده بازی به صورت کلی نظامی است که در آن بازیکنان در آن باهم تعامل دارند و یک درگیری مصنوعی و ساختگی ایجاد می شود که نقش های بازی به صورت قراردادی ایجاد می شود. بازی ها در نهایت به خروجی ها و امتیازهایی ختم می شود.
وی افزود: هویزنگا بازی را فعالیت یا اشتغالی داوطلبانه که در محدوده های ثابت زمان و مکان، مطابق با قواعدی که آزادانه پذیرفته شده اما مطلقاً اجبار آور نیستند، با هدفی در خود انجام شده و با احساس تنش، لذت آگاهی از متفاوت بودن آن با زندگی روزمره همراه می باشد، تعریف می کند.
این مدرس دانشگاه اظهار داشت: بازی به مفهوم ساده و دیجیتال فرق متفاوتی باهم ندارند و تعریفی که تانگ عرضه می دهد شامل نوعی از بازی است که از راه فناوری کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد و به طور عمده با هدف سرگرمی و تفریح به وجود آمده است. بازی دیجیتال خصوصیت های خاصی دارد که منحصر به خود است و رسانه های جدید هم امکان دارد آنرا نداشته باشند.
وی اضافه کرد: مهم ترین نکته، بازی تعاملی بودن آن است که در رسانه های سنتی این اتفاق رقم نمی خورد. این امکان وجود دارد که در بازی افراد نقش آفرین باشند و اما در انیمیشن و سینما، این اتفاق رقم نمی خورد و نمی تواند نقش ها را تغییر داد. قدرت بازی با تعاملی شدن این امکان را می دهد که بازی به نقطه ای برسد که از فضای زندگی روزمره متفاوت شود. انیمشین و سینما یک خط داستانی دارد و یک خط بودن این امکان را دارد که از ابتدا و آخر افراد را منفعل می کند و فرامتنی بودن بازی می تواند سبب شود هر بازی پایان متفاوتی داشته باشد.
شریفی اظهار داشت: نت ورک بودن بازی این امکان را می دهد که شبکه سازی صورت گیرد. در بازی این امکان وجود دارد که همزمان بتوان با چندین نفر ارتباط برقرار کرد و بازی کرد. خصوصیت شبیه سازی بازی با زندگی واقعی این حس را منتقل می کند که احساس فضای واقعی به بازیگران بازی دست دهد و این خصوصیت بازی آنرا از رسانه های دیگر متفاوت می کند. خصوصیت شبیه سازی بازی باعث می شود خیلی از شغل ها مانند خلبان ها بازی مشخصی را بازی کنند تا بتوانند مدرک خلبانی خویش را بگیرند، اظهار داشت: این خصوصیت سبب شده است بازی ها به شبیه سازی شغل ها، صنایع و آموزش ها کمک کرده است.
وی افزود: تاریخچه بازی و بازی دیجیتال به بازی سنت در مصر باستان در حدود ۵ هزار سال پیش برمی گردد و تخته های بازی آنکه در سنگ حکاکی شده بودند در خرابه ای اهرام مصر پیدا شدند. سنت شامل مسابقه ای است که تا رسیدن به خطر باید بر موانع و سدها غلبه کرد و اشتراک زیادی با عناصر کلیدی اولین بازی های دیجیتال در مجموعه های «برادران ماریو» و «جوجه تیغی سریع» دارد، اضافه کرد: بعد از تحول بازی های متاخر تر در هند و خاورمیانه، شطرنج که پیشگام بازی های نقش آفرینی و راهبردی در روزگار ماست حدود هزار سال قبل به شکل امروزی در اروپا ظهور کرد.
این متخصص رسانه اظهار داشت: بازی های امروز شرایطی را فراهم نموده که چند نفر بازی می کنند و چند کاربر به صورت همزمان می توانند تعامل داشته باشند. بازی های دیجیتال ژانرهای متفاوتی دارند که شامل بازی های اجتماعی مثل سیمز یا بازی های ورزشی مثل فیفا می شود که جز مهم ترین و محبوب ترین بازی های ژانر ورزشی در دنیاست. بازی کژوال به شکلی مورد علاقه متروسواران است که بعضی از آن محبوبیت جهانی دارند و طراحی منحصر به فرد آنها باعث افزایش مخاطب آنها شده است. طراحی و ساخت بازی، حقیقت افزوده است تا ترکیب فضایی و واقعی با شرایط بازی انجام می دهد و در نهایت برای مخاطب جذابیت داشته باشد.

1403/03/02
13:47:31
477
0.0 / 5
تگهای خبر: آموزش , بازی , بازیگر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی