ترابی مطرح كرد؛
ایده اسسین کرید از الموت گرفته شده اما اشاره صریح به ایران ندارد
به گزارش دست و هنر، سردبیر بازینامه اظهار داشت: با این که ایده بازی اسسین کرید از فرقه حشاشین های الموت برداشته شده اما هیچگاه در بازی به صورت مستقیم به ایران اشاره نشده است.
به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، نشست نقد و تحلیل بازی رویداد «بازی آرا» با محوریت بازی «اسسین کرید» ۳ (Assassin’s Creed) در بنیاد ملی بازی های کامپیوتری برگزار گردید. در این جلسه مرتضی جمشیدی سردبیر «بازی بان» و سپهر ترابی سردبیر «بازینامه» به نقد و تحلیل این بازی پرداختند.
در این نشست که در جهت برگزاری رویداد «بازی آرا» برگزار شد، در کنار پخش تصاویر و گیم پلی هایی از بازی، به تحلیل و نقد آن از زاویه روایت، محتوا و خط داستانی بازی پرداخته شد.
سپهر ترابی سردبیر «بازینامه» و یکی از فعالان رسانه ای حوزه بازی در شروع این نشست اظهار داشت: تحلیل این بازی که در آن به هویت آمریکایی پرداخته شده، به منظور الگوگیری بازی سازان برای پیاده سازی هویت ایرانی-اسلامی در بازی های ایرانی انتخاب شده است.
وی ضمن معرفی کوتاهی از روند شکل گیری داستان بازی «اسسین کرید» اظهار داشت: یکی از امتیازات مثبت شرکت «یوبی سافت» اینست که در سری بازی های «اسسین کرید» اتفاقات تاریخی را به درستی بازنمایی کرده است. البته به دور از تحریف نیست، چون در ساختار سرگرمی همیشه تحریفات عمدی و هدفمند و غیرعمد وجود دارد. اما بیشتر نبردها مثل نبرد «بانکر هیل» و اسامی ای که در سری این بازی ها مخصوصاً قسمت سوم وجود دارد، عیناً از تاریخ برداشته شده و این اتفاق مهم و جذابی برای مخاطب این بازی است.
سردبیر بازینامه افزود: در تریلر این بازی که سال ۲۰۱۲ انتشار یافته ما با قهرمانی مواجه می شویم که هنوز شناختی روی او نداریم. او روبه روی یک کشوری ایستاده، می جنگد و به دل دشمن می زند و در این راه دیگران را هم تشویق به همراهی می کند. ما نظیر این اتفاق را در موقعیت های تاریخی کشورمان کم نداشته ایم و نمونه های بسیاری دیده ایم.
ترابی در مورد گرته برداری ایده این بازی از بخشی از تاریخ ایران اظهار داشت: فارغ از هر نگاه سیاسی این که یک محصول سرگرمی محور مثل بازی ویدئویی تا این اندازه در آشنایی کاربر با تاریخ اثرگذار ظاهر می شود، خیلی خوب است. عملاً انگار کلاس درسی است که ما در آن نشستیم و تاریخ آمریکا را یاد گرفته ایم. بازی در بخش اول از منطقه «الموت» ایران اسم می برد. با این که ایده بازی «اسسین کرید» از فرقه «حشاشین »های الموت برداشته شده است، اما هیچگاه در بازی به صورت مستقیم به ایران اشاره نشده است. دلیل آن شاید اختلافات سیاسی و تحریم ها باشد یا شاید Ubisoft منتظر است تا برگ برنده اش را رو کند و سراغ ایران بیاید.
وی اضافه کرد: در یکی از بخش های بازی تندیسی از داریوش بعنوان یکی از اساسین های خیلی قدیمی می بینیم. از همان روز این حسرت در دل مانده که احتمالا یک روز یوبی سافت می خواهد سراغ ایران باستان بیاید. در سری Origins بازی در منطقه مصر هم از عنوان «پرشین» در دیالوگ ها اسم برده می شود و تعدادی سرباز و فرمانده ایرانی هم می بینیم. در سری سوم بازی نبردها، گفتگوها و اشارات بیشتری به کشور ایران در بازی وجود دارد.
سردبیر بازینامه اظهار داشت: شاید گل ماجرا، بازی «Assassin’s Creed Mirage» بود. در این سری شخصیتی زنی به اسم «روشن» در بازی وجود دارد که اصلاً از نژاد پارسی است و گوینده اش هم فارسی است. بارها و بارها در دیالوگ ها و زیرنویس های بازی به اسم «الموت» اشاره می شود. ما بعنوان مخاطب با دیدن این نشانه ها از تاریخ کشورمان علاقه مند شدیم تا در رابطه با این فرقه در الموت، حسن صباح و قلعه الموت مطالعه نماییم. امیدواریم که روزی یوبی سافت به این بخش از تاریخ ایران در این بازی به صورت مفصل و با جزئیات بپردازد. برای من مخاطب هر جا که صحبت از این نشانه های تاریخی ایران در بازی می شود، بسیار جذاب است و ذوق زده می شوم. امیدوارم اگر کمپانی های بزرگ دنیا سراغ تاریخ ما نمی آیند، خودمان با ساخت بازی بتوانیم راوی خوبی برای تاریخ سرزمین مان باشیم.
ترابی در مورد خط تفکری این سری بازی اظهار داشت: ما می گوئیم که تفکراتی مثل فراماسونری در دنیا وجود دارد، اما معتقدم که اساسین در نقد و مبارزه با این تفکر حرکت می کند. هر چند نمادهایی از این تفکر در بازی نشان داده می شود، اما برداشت من اینست که این نمادها بیشتر طرف شخصیت های «تمپلار» بازی است و آنها را بد نشان داده است.
منبع: dastohonar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب