نفر برگزیده خوشنویسی جشنواره رضوی مطرح كرد
خطاطی هنری نیازمند حمایت همه جانبه
به گزارش دست و هنر، نفر برگزیده خوشنویسی جشنواره رضوی با تاکید بر ضرورت پشتیبانی از هنرمندان نوپا اظهار داشت: برایم استاد برگزیده شدن پی در پی چه ارزشی دارد چندین دوره اگر یک نفر برنده یک بخش باشد لطفی ندارد این خوب است که عرصه را برای هنرمندان کمتر شناخته شده هم باز نماییم.
به گزارش دست و هنر به نقل از ایسنا، مجید سعید کاخی که در قسمت خطوط سته(محقق و ریحان) و بخش نثر عربی و ایرانی جشنواره رضوی شرکت داشته و حائز رتبه اول در هر دو بخش شده بود، اظهار داشت: من در دوره های قبل بخش خط هم در جشنواره شرکت می کردم اما بخش خطوط سته برای نخستین بار به این جشنواره اضافه شده بود.
وی ادامه داد: من از مدت ها قبل روی خطوط سته کار می کردم اما جایی نبود که این هنر را عرضه نماییم و نخستین بار در جشنواره امام رضا ضد السلام به این بخش توجه شد.
کاخی ضمن اشاره به دو خط کتابتی به نام نسخ و ریحان، اظهار داشت: در کل کشور یک مرجع ریحان هم نداریم و منسوخ شده و نزدیک به ۶۰۰ سال است که ریحان نویس نداریم ولی خط کتابتی بسیار فاخر و درجه یک است.
وی افزود: خط نسخ بیشتر برای موارد روزمره بوده و هم اکنون هم بیشتر به نسخ پرداخته می شود که در کل کشور قریب به ۵۰ نفر نسخ نویس داریم.
این خطاط پیشکسوت تصریح کرد: اگر کشور ما بخواهد یک قرآن خاص تهیه نماید که درجه یک و منحصر به فرد باشد باید از ریحان بهره بگیرد که در این صورت این خط با عثمان طه هم رقابت می کند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ترکیه خویش را مرجع نسخ و ثلث در دنیا معرفی کرده متذکر شد: زمانی استاد فرشچیان می گفت طرح های فرش ما را به سرقت می برند اما کسی به این اخطار گوش نکرد و طرح های ما دزدیده شد و به اسم کشورهای دیگر ثبت مالکیت معنوی شد؛ هم اکنون هم در مورد خط ثلث و نسخ ما وضعیت همین است.
کاخی در اینباره افزود: ترکیه دو سال است که خط نسخ و ثلث را به نام خود ثبت کرده در حالیکه تمام ترک ها شاگردان خطاطان ایرانی بوده اند! و با این وصف ثلث ایرانی و محقق از بین رفته و ریحان هم از بین رفته است.
وی اظهار داشت: هم اکنون بحث فرهنگ خط و فروش آثار این حوزه فوق العاده ضعیف است و کسی که بخواهد خوشنویس شود از لحاظ مالی در فشار است چون اگر بهترین کار را هم عرضه کند مأمن امنی برای فروش آثارش ندارد.
به قول کاخی هیچ ارگان دولتی که بتواند خط را کارشناسی کند و یا مرجعی که برای فروش خط شناخته شده باشد وجود ندارد و بحث معیشت هنر خطاطی هم معضلی است.
وی با اشاره به اینکه با عنایت به این مشکلات اقتصادی ما خطاطان ناگزیر به شرکت در جشنواره های مختلف هستیم، اظهار داشت: در کشور در بحث فروش آثار خطاطی و سفارش گرفتن ضعف داریم و این در حالیست که برای بسیاری رشته ها هزینه های آنچنانی می کنند.
وی تصریح کرد: برای کتابت چنین آثار فاخری برای قرآن هیچ ارگانی وجود ندارد که بگوید شما بعنوان خطاط یک نهج البلاغه یا صحیفه سجادیه با این خط کتابت کن و هزینه اش را هم بدهد اما متأسفانه چنین چیزی نداریم. تا کی ما خطاطان می خواهیم از طریق جشنواره امرار معاش کنیم؟ این ها درد و معضل است.
کاخی با تکیه بر ضرورت توجه مسؤلان بر معیشت هنر خطاطان اظهار داشت: مسؤلان بسیار راحت می توانند با تشکیل چنین مرکزی علاوه بر پشتیبانی از خطاطان خودشان هم سود ببرند چون این هنر می تواند صادر شود و دلار وارد کشور شود که این طرح خیلی خوب و راحتی است.
وی با اشاره به اینکه نستعلیق ایران در دنیا تک و خاص است، تصریح کرد: در کشور ترکیه مسابقه نستعلیق که برگزار می شود، همه ایرانی ها مقام می آورند بنابراین خط ایران به سادگی ظرفیت صادرات را دارد اما مدیریت می خواهد این که ارگانی بانی شود کارآفرینی و حمایت کند حق مالی خویش را بردارد و به خطاط هم درصدی بدهد و کارها و آثار را صادر کند.
برای آثار شرکت کنندگان نظر دهی شود
وی با تکیه بر این که اساتید و داوران باید در مورد همه آثار شرکت داده شده نظر بدهند اظهار داشت: حتی اگر یک کودک یا یک تازه کار در این بخش شرکت می کند حق اوست که زوایای خوبی یا ضعف کارش را بداند و ترغیب شود که نظر اساتید سبب رشد جامعه خطاطی می شود و به صورت ریز خطوط تحلیل شود نه این که بدون هیچ توضیحی سه نفر را برگزیده کنند و بقیه آثار کنار گذاشته شوند.
کاخی با تاکید بر ضرورت پشتیبانی از هنرمندان نوپا به برگزیده شدن برخی افراد طی سالهای متمادی اشاره نمود و افزود: برایم استاد برگزیده شدن پی در پی چه ارزشی دارد چندین دوره اگر یک نفر برنده یک بخش باشد لطفی ندارد این خوب است که عرصه را برای هنرمندان کمتر شناخته شده هم باز نماییم. برای رفع این معضل جشنواره باید تدبیری بیندیشد و قانونی تصویب کند که مثلاً اگر هنرمندی سه دوره پنج دوره در فلان بخش کسب رتبه کرد در دوره های بعدی نباید شرکت نماید.
جشنواره آثار خوشنویسان را به فروش برساند
این خطاط برگزیده تصریح کرد: جشنواره نباید تنها به برگزاری یک نمایشگاه سه روزه برای آثار شرکت کنندگان اکتفا کند؛ بلکه می تواند آثار را با مشارکت و حمایت خودش بفروش برساند و سهم خویش را بردارد و به هنرمند هم درصدی بدهد. حقیقتا همه خطاطان این گونه هم راضی خواهند بود.
وی اظهار داشت: پس از جشنواره یک ارگان و مجموعه ای باید باشد آثار را عیار بندی کند و قیمت گذاری کند سایت بزند، جایگاه بدهد و عکس ها و تابلوها را بفروش برساند که درآمدزایی هم هست چون هنر با هزینه کردن ماندگار می شود. هم اکنون خیره کننده ترین آثار تاریخی ما در ارتباط با دوران قاجار است و شاه عباس در این حوزه سرآمد است چونکه در آن دوران در این حوزه سرمایه گذاری شده بوده است.
او در آخر سخنانش تصریح کرد: جشنواره نباید پس از اختتامیه رها شود بلکه باید درآمد زایی کند و هزینه خود جشنواره را هم از این محل میتوان تأمین کرد و نیازی به اسپانسر هم نخواهد بود.
منبع: dastohonar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب