یك طراح بازی با دست و هنر مطرح كرد؛
قلف را به علت محتوای سیاسی اش از كافه بازار حذف كردند
بازی قلف باوجود این که تمام تلاش خویش را برای همسو بودن با فرهنگ ایرانی - اسلامی به کار برده بود، به علت محتوای سیاسی داشتن، از روی پلت فرم های عرضه محتوای ایرانی حذف شد.
پیمان غفاری پناه، فعال فرهنگی و طراح و ایده پرداز بازی «قلف» به خبرنگار مهر اظهار داشت: «قلف» یک بازی طنز سیاسی بود که از پاییز ۹۹ ایده اش شکل گرفت. ایده خوبی بود، اما باید روی آن کار می شد، اما به صورت کل بازی با محتوای طنز سیاسی پیش تر در فضای اپ های ایرانی وجود نداشت.
وی اضافه کرد: بعد از شکل گیری ایده ما چشم اندازی از تولید نهایی نداشتیم. بنابراین هم گروهی برای همفکری تشکیل و ایده های مختلف جمع آوری شد تا این که در نهایت در اسفند ۹۹ ما به ایده اصلی رسیدیم که در چارچوب حدس کلمات بود. البته برای آن از بازی های دیگری چون غلطنامه هم الهام گرفتیم. همینطور برای محتوا هم از ظرفیت های «باشگاه طنز» بهره بردیم و آنها دست ما را از نظر محتوایی باز گشتند و از نظر متن و تصویر بسیار کمک حالمان بودند.
غفاری پناه افزود: بازی های مشابه «قلف» همه تصویری با معماهای تصویری بودند، اما ما قالب های متنی را هم به کار اضافه کردیم و این نوآوری سبب شد تا بازی از حالت کلیشه ای بیرون بیاید. «قلف» داستان هم دارد، البته ابتدا قرار نبود به صورت داستانی طراحی شود، اما میانه مسیر طراحی ایده داستانی بودن داده شد و ما داستان انتخابات را برای آن برگزیدیم. تلاش هم کردیم که قبل از انتخابات منتشر شود که با کمی تاخیر این اتفاق رخ داد.
این فعال فرهنگی در ادامه ضمن اشاره به این نکته که بعد از شروع سال جدید تیم طراحی بازی برای تولید تمام وقت کار کردند، اظهار داشت: بعد از اتمام فرایند طراحی در سال جدید با صرف حدود دو ماه کار گروهی، بازی تولید و در کافه بازار عرضه شد، اما متاسفانه آنرا حذف کردند. علت این کار هم محتوای سیاسی «قلف» بود.
غفاری پناه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به این نکته که محتوای بازی «قلف» هیچگونه توهینی به اشخاص و سیاستمداران را دربر ندارد، اظهار داشت: در فرایند تولید سعی کردیم تا هرگونه محتوایی را که شائبه توهین یا تهمت پیش می آورد، حذف نماییم، اما متاسفانه بدون هیچ مبنایی به ما گفتند که نباید منتشر شود. بعد از کافه بازار ما بازی را به مایکت هم عرضه دادیم و آنها هم احساس خطر کرده و بازی را منتشر نکردند.
وی همینطور ضمن اشاره به این نکته که انواع بازی های ضعیف و خلاف اخلاق در پلت فرم های ایرانی عرضه می شود، افزود: اما همین پلت فرم ها تا بحث سیاسی پیش می آید، بدون دلیل احساس خطر می کنند. متاسفانه تمام زحمت ما برای تولید این بازی تابحال هدر رفته است.
غفاری پناه افزود: بازی قلف ایده نویی است. در فرایند تولید هم گروه بازی های هونا شکل گرفت و ما امیدوارم تا بتوانیم با ارتقا دانش فنی مان بازی های بهتر و باکیفیت تری را عرضه دهیم. ما متوقف نخواهیم شد و کار را ادامه خواهیم داد. الان این بازی در سایت راه راه عرضه شده است، اما انشالله تعالی بزودی سایتی اختصاصی برای این بازی راه اندازی خواهد شد تا مرجعی برای دانلود آن باشد.
منبع: دست و هنر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب