گزارش دست و هنر؛
گیم بازی كودكان در دوران كرونا
به گزارش دست و هنر این دفعه صحبت از یک دنیای ناملموس و عجیب از نبردهای سخت است؛ دنیایی که با شیوع کرونا و افزایش اوقات فراغت، کودکان و نوجوانان به استقبال از این دنیای بیگانه رفته اند.
خبرگزاری مهر، گروه استان ها – آناهیتا رحیمی: اینجا صدای پای کودکان و نوجوانانی به گوش می رسد که دوست دارند دنیا را به لرزه درآورند. دنیایی ناملموس و عجیب از نبردهای سخت که ارمغانی از یک پیام فرهنگی ارسال شده توسط جوامع غربی است؛ دنیایی که سلیقه و انتخاب شخصی حرف اول و آخر را می زند.
داستان تاج و تخت یا اسپارتاکوس، اتاق فرار ترسناک یا بازی آرایش عروسک های دخترانه و یا حتی تیرانداز جنگ جهانی، هر چه که باشد هر کدام طرفداران پر و با قرص خویش را دارند که در قاب یک ماجراجویی پر از تحرک و معما خودنمایی می کنند.
این روزها هم با شیوع کرونا و ازدیاد اوقات فراغت، تنور ترویج عقاید بی ثبات و بیگانه شدن با فرهنگ ملی حسابی داغ شده است؛ کودکان و نوجوانانی که به استقبال از این دنیای ناملموس رفته و دور شدن از ارزش و هنجارهای اجتماعی را برای خود برگزیده اند.
تبدیل شدن بازی های کامپیوتری به بخش جدایی ناپذیری از زندگی
در این رابطه یک روانشناس بالینی در تبریز به خبرنگار مهر اظهار داشت: امروزه بازی های کامپیوتری به بخش جدایی ناپذیری از زندگی کودکان و نوجوانان تبدیل گشته است.
مهدی صدقی افزود: تغییرات سبک زندگی از قبیل زندگی آپارتمانی، حذف حیاط های با صفای قدیمی و دورهمی های خانوادگی و پر جمعیت، محدودیت های زندگی کودکان و نوجوانان به علت نگرانی های جوامع امروزی، حذف فعالیتهای پرشور و تحرک، درگیری والدین بخصوص والدینی که هر دو شاغل هستند فرصت کم تری را در کنار فرزندان خود سپری می کنند.
کودکان و نوجوانان نسل جدید، برای جبران خیلی از کمبودها همچون کمبودهای عاطفی و ارتباطی، به جهان مجازی پناه برده اند تا در گیر و دار فضای مجازی و بازی های کامپیوتری خویش را نشان دهند
وی در ادامه اضافه کرد: کم شدن جمعیت خواهر و برادرها در جمع خانواده به علت مشکلات مالی و سختی شرایط فرزند پروری، روی آوردن آموزش ها و مهارت ها به سمت آموزش های الکترونیک و از راه دور، به وجود آمدن فضای مجازی که اثری از هیچ کدام در نسل های قبلی نبوده و در دسترس بودن آنها برای عموم جامعه و گاهی ضرورت استفاده از آنها برای ارتباط های آموزشی و کاری، استفاده کودکان و نوجوانان را در استفاده از بازی های کامپیوتری اجتناب ناپذیر کرده است.
جبران کمبودهای عاطفی و ارتباطی
صدقی معتقد است: ظاهراً کودکان و نوجوانان نسل جدید، برای جبران خیلی از کمبودها همچون کمبودهای عاطفی و ارتباطی، به جهان مجازی پناه برده اند تا در گیر و دار فضای مجازی و بازی های کامپیوتری خویش را نشان دهند و ارتباطی را که در بطن خانواده به آن دست می یافتند حالا در بازی های مجازی و کامپیوتری به آن دست یافته اند.
او افزود: همان گونه که مشاهده می شود پسران بیشتر از دختران در سنین کودکی و نوجوانی به بازی های کامپیوتری خشن، روی آورده و حس رقابت طلبی یا جنگجویی خویش را به بدترین شکل ممکن ارضا می کنند و در نتیجه زندگی خویش را در راه درستی پیش نمی برند.
والدینی که از اثرات جبران ناپذیر این بازی ها غافل هستند
این روانشناس بالینی اضافه کرد: گاهی والدین غافل از اثرات جبران ناپذیر این بازی ها، زمانی به عمق فاجعه پی می برند که خیلی دیر شده و فرزندانشان درگیر مسائل روحی و عاطفی مخرب ناشی از این بازی ها شده اند.
صدقی توضیح داد: در واقع میتوان گفت اولویت و ترجیح فرزندان، مهر و محبت و هم صحبتی است که در خانواده پیدا نمی گردد و فضای بازی ها جایگزین های الزامی آنان است.
گاهی والدین غافل از اثرات جبران ناپذیر این بازی ها، زمانی به عمق فاجعه پی می برند که خیلی دیر شده و فرزندانشان درگیر مسائل روحی و عاطفی مخرب ناشی از این بازی ها شده اند
وی در ارتباط با مزایا و معایب بازی های کامپیوتری اظهار داشت: به هر حال بازی های کامپیوتری دارای مزایا و معایبی است که آگاهی خانواده ها از این مورد می تواند در تربیت صحیح به آنها کمک حال باشد.
مزایا و معایب بازی های کامپیوتر ای
این روان شناس بالینی بیان نمود: عوارض چشمی و بینایی، صدمه های ساختاری بدن، اختلال در چرخه خواب و مشکلات تغذیه ای، دوری از دنیای واقعی و عادت به زندگی مجازی، تمایل به رفتارهای هنجارشکنی از راه یادگیری از برخی بازی های کامپیوتری، تقویت حس پرخاشگری و تخریب گری، افسردگی، گوشه گیری و تمایل به تنهایی، کاهش تمایل به بودن در کنار خانواده و ارتباط با والدین و یادگیری مهارت های زندگی، افت تحصیلی و کاهش عملکرد تحصیلی در عرصه مدت زمان خیلی کوتاه، عدم یادگیری مهارت های ارتباطی در دنیای واقعی از مهم ترین صدمه های بازی های آنلاین است.
صدقی ضمن اشاره به اینکه بازی های کامپیوتری باید متناسب با سن، جنسیت و روحیات فرزندان انتخاب گردد اضافه کرد: امروزه نمی توانیم به صورت کلی این بازی و فضاها را از زندگی فرزندان حذف نماییم و ازاین رو باید بازی و فضاهایی را انتخاب نماییم که روحیه همکاری و نوع دوستی در کودکان را افزایش داده و از راه همین، یادگیری و مهارت ها هم افزایش پیدا کند.
وی اظهار داشت: از دیگر پیشنهادها برای والدین، رها نکردن فرزندان در محیط های نامناسب و انتخاب گروه های مناسب دوستی و پر کردن اوقات فراغت فرزندان با فعالیتهای مفید، برنامه ریزی مناسب و ایجاد تفریحات ارتباطی سالم برای کم شدن ارتباط فرزندان با دنیای مجازی باید در تربیت فرزندان مورد توجه باشد که حتی می تواند بازی های سنتی را در جمع خانواده افزایش دهد.
سهل انگاری والدین و عدم کنترل
این روانشناس بالینی بیان نمود: در بازی های سنتی ارتباط متقابل وجود دارد ولی در بازی های کامپیوتری، کودک و نوجوانان با یک دنیای دیگر در تنهایی خود با خود بازی می کنند؛ کودکان در بازی های سنتی یاد می گیرند که چگونه با دیگران تعامل داشته باشند و از این حس، لذت واقعی را می برند.
صدقی اضافه کرد: البته نباید از این مساله غافل بود که از زمان شیوع کرونا که کودکان در فضای مجازی آموزش را آغاز کرده اند، متأسفانه بعضی از والدین گرفتار سهل انگاری شده و نتوانسته اند روش تربیتی و آموزشی مجازی جدید را در کنترل بگیرند.
وی افزود: کودکانی که تا پیش از شروع آموزش های مجازی طبق برنامه و یا حداقل کمتر از زمان حال، درگیر فضای مجازی و بازی های کامپیوتری بودند، راحتتر و بدون دغدغه های قبلی وارد فضاهای جذاب و گاهی ممنوعه قبلی شده اند؛ فضاهایی که تا پیش از شیوع کرونا به هر دری می زدند تا با فرزندان ارتباط بگیرند ولی اکنون خیلی ساده و راحتتر در دسترس هستند و والدین اساسا باید برای پیشگیری از صدمه های این فضاها، کنترل درسی- مجازی را در دست بگیرند.
ترویج بازی های سنتی ایرانی
صدقی در انتها اظهار داشت: خانواده ها می توانند با ترویج بازی های سنتی ایرانی کودکان را در راه درست تری هدایت کنند چون که اغلب این بازی ها وارداتی و محصول کشورهای غربی است که برای ترویج عقاید بی ثبات، پوچ و قالب کردن آن در جوامع به دنیا عرضه شده اند.
دخترم را به زور از تبلت جدا می کنم
یکی از والدین دانش آموز پایه ششم مدرسه ای در تبریز هم در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس که دانش آموزان مجبور به استفاده از گوشی همراه و یا تبلت شده اند سرگرم بازی های کامپیوتری مختلف هم هستند.
صمدی اضافه کرد: این مساله متأسفانه ما را هم درگیر کرده است؛ دخترم مواقعی که تکالیف خویش را انجام داده و حوصله اش سر می رود سراغ بازی هایی که به سادگی دانلود می شود رفته و ساعت ها سرگرم آن می شود.
وی افزود: استفاده دانش آموزان از تبلت برای دسترسی به سامانه شاد، مقصر سرگرم شدن آنان به این بازی هاست بگونه ای که حتی به زور آنان را از تبلت جدا می نماییم.
صمدی در انتها اظهار داشت: به نظرم تا زمانی که ویروس کرونا ریشه کن نشده و تعطیلی مدارس هم ادامه دارد، کودکان هم سرگرم بازی هایی هستند که اصلاً مناسب سن آنان نیست.
نبود برنامه های جالب مطابق با سن و امیال کودکان
در این رابطه یک دکترای جامعه شناسی در تبریز به خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از علل رایج شدن بازی های کامپیوتری و فضای مجازی، این است که در فضای اجتماعی، سازندگان برنامه های داخلی نتوانسته اند برنامه های جالبی مطابق با سن، خواسته ها و امیال کودک و نوجوانان تولید کنند.
آموزش بدآموزی ها، بداخلاقی ها و دور شدن از ارزش در زمره اثرات مخربی است که فضای مجازی برای جوانان به همراه دارد
امان اله قرایی مقدم ضمن اشاره به افزایش اوقات فراغت به واسطه شیوع کرونا افزود: با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، اوقات فراغت دانش آموزان هم افزایش پیدا کرده است اما مسؤلان نسبت به پر کردن اوقات فراغت اقدامی نکرده اند.
او اضافه کرد: یکی از عاملهای مهم جامعه شناسی امروز در هر جامعه ای پس از قرن ۱۸ و ورود صنعت، افزایش یافتن اوقات فراغت است و همین یک مساله از دیدگاه جامعه شناسی است که رشته جامعه شناسی اوقات فراغت را هم به وجود آورده و در همین راستا باید دولت و حکومت ها باید برای پر کردن و غنی کردن اوقات فراغت اقدام نمایند.
این دکترای جامعه شناسی معتقد است: فضای مجازی گر چه می تواند اوقات فراغت جوانان را پر کند اما زیان بخش بوده و آموزش بدآموزی ها، بداخلاقی ها و دور شدن از ارزش و هنجارهای اجتماعی، بیگانگی با فرهنگ ملی در زمره اثرات مخربی است که فضای مجازی برای جوانان به همراه دارد.
وی از به وجود آمدن خشونت و روابط نامشروع از بازی های کامپیوتری اشاره کرده و اظهار داشت: بازی های کامپیوتری حاوی پیام فرهنگی از جانب جوامع غربی است؛ بازی های کامپیوتری دارای یک پیام فرهنگی است که به سادگی نمی توان از آن گذشت چون که بازی های کامپیوتری، ذهن کودکان و نوجوانان را درگیر و در نتیجه تغییر می دهد تا جایی که کودکان را ستیزه گر، ناآرام و خشن بار می آورد.
پدید آورنده خشونت و بدآموزی ها
به گفته دکترای جامعه شناسی، بازی های کامپیوتری پدید آورنده خشونت و بدآموزی های بسیاری است که به واسطه همین بازی های کامپیوتری، روابط درون خانواده تبدیل به روابط موزاییکی شده است که فرد را کم کم از سایر افراد جدا می کند.
قرایی مقدم در انتها اظهار داشت: پدر و مادران در جلب توجه کودکان نقش اساسی را دارند و می توانند با فراهم کردن یک محیط شاد، اوقات بیشتری را با آنها سپری کنند اما در این میان نقش تلویزیون هم بسیار پر رنگ است.
حالا تغییرات سبک زندگی باشد یا بازی های کامپیوتری متنوع، کودکان و نوجوانان روز به روز جذب آن شده اند؛ اما هر چه که باشد پدید آورنده خشونت و بدآموزی های بسیاری است که در چارچوب یک محتوای فرهنگی از جانب جوامع غربی مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار می گیرد.
یک پیام فرهنگی که ارزش و هنجارهای اجتماعی را زیر سوال برده و کودکان را به تدریج تبدیل به کودکانی خشن و ناآرام می کند تا جایی که با بیگانگی با فرهنگ ملی همراه می شود.
منبع: dastohonar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب