بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: بازرسان شورای جهانی صنایع دستی از دو شهر مریوان و سیرجان دیدن كرده اند و با هنرمندان و شیوه كارشان آشنا شدند. در شهرستان سیرجان شاهد فعالیت سه نسل در كنار هم بودند و این اتفاق برایشان خوشایند بود. به عبارتی این دو شهر، نمایندگان خوبی برای ایران بودند و ظرفیت صنایع دستی ما را به درستی معرفی كردند.
معاون صنایع دستی كشور به زیرساخت هایی اشاره كرد كه در شهر سیرجان فراهم شده و بیان كرد: در سیرجان رشته دانشگاهی گلیم بافی، همچنین موزه ای به این منظور راه اندازی شده؛ علاوه بر این، هنوز نسل جدید گلیم می بافد و این مساله نویدبخش زنده ماندن و ادامه پیدا كردن هنر گلیم بافی در سیرجان است.
نامور مطلق در ادامه گفت: تاكنون ۴ شهر تبریز، اصفهان، مشهد و لاله جین در همدان در شورای جهانی صنایع دستی ثبت شده اند و با ثبت جهانی مریوان و سیرجان، پنجمین و ششمین شهر صنایع دستی ایران ثبت می شوند. ناظران و ارزیابان شورای جهانی بعد از دیدار از مریوان و سیرجان ارزیابی خود را به شورای جهانی ارائه می دهند كه از هر قاره یك نماینده در این شورا وجود دارد و اگر این ارزیابی مورد تایید نمایندگان قرار بگیرد، این دو شهر، ثبت جهانی می شوند.
معاون صنایع دستی كشور، برندسازی را مهم ترین هدف از ثبت جهانی شهرها دانست و افزود: این اتفاق موجب نام آشنا شدن شهرهای ما می شود و «نام» یعنی وجود؛ یعنی هویت؛ یعنی در یادها ماندن و ما باید تلاش كنیم كه با ثبت شهرهای خود در فهرست شهرهای جهانی، هویت خود را به رخ جهانیان بكشیم.
به گفته نامورمطلق، انتخاب شهرهای جهانی، بهانه و فرصت خوبی برای تعامل با كشورهای دیگر و داد و ستد با آنهاست و ما تاكنون توانسته ایم چهار شهر را به عنوان شهرهای جهانی به ثبت برسانیم. اما این كافی نیست و لازم است همه نهادها و سازمان های مرتبط، كنار هم قرار گیرند و زمینه را برای معرفی و توسعه صنایع دستی فراهم آورند.
او به ضرورت نوآوری اشاره و بیان كرد: امروز سلیقه مردم و نیاز آنها تغییر كرده و هنرمندان صنایع دستی باید مخاطب امروز خود را بشناسند. برای مثال هنرمندانی كه در تبریز و شهرهای دیگر آذربایجان، مشغول بافتن فرش هستند، دیگر نمی توانند از همان طرح ها و رنگ های پیشین استفاده كنند چراكه سلیقه مردم دنیا تغییر كرده و دیگر رنگ های گرم و فضاهای شلوغ، چندان طرفدار ندارد و هنرمندان ما باید سلیقه مخاطب امروز را بشناسند و جهانی شدن شهرها به این شناخت كمك می كند.