نقدی بر جشنواره موسیقی
كنكاشی در مواجهه بزرگان موسیقی با جشنواره فجر
دست و هنر: یك هنرمند موسیقی درباره ی جشنواره موسیقی فجر اینگونه می گوید: «هنرمندان بزرگ موسیقی ما دلخوری زیادی دارند و به آنها اهمیت داده نشده است. اگر سالی یك دفعه از آنها جهت شركت در یك جشنواره دعوت شود، ممكنست چون سطحشان با دیگران برابر نیست و از سمت دیگر مشكلات كیفی جشنواره زیاد است، ترجیح دهند حضور پیدا نكنند.»
جشنواره موسیقی فجر بیشتر از سه دهه است كه در بخش های مختلف بانوان، كلاسیك، نواحی، پاپ و... انجام می شود. این رویداد فرهنگی هنری به رغم كوشش های برگزاركنندگان در مقایسه با برخی دیگر از جشنواره های فجر مانند فیلم و تئاتر هنوز نتوانسته است آنگونه كه باید در میان استادها و هنرمندان عرصه موسیقی و همین طور جوان ها، جایگاه خودرا به دست آورد.
اكنون تصمیم گرفتیم با ناصر نظر ـ رهبر اركستر پارس ـ كه از نخستین دوره های جشنواره، حضور پررنگی داشته است، صحبتی داشته باشیم.
او به ایسنا درباره كیفیت جشنواره موسیقی فجر می گوید: باید توجه داشت كه كیفیت اجراهای جشنواره به گروه های شركت كننده بستگی دارد. گاهی گروه های خارجی مطرح به جشنواره دعوت می شوند، گاهی بعضی از گروه های داخلی رغبت نشان می دهند و در جشنواره شركت می كنند و از سویی برخی از هنرمندان و گروه ها نیز هیچگاه در جشنواره شركت نمی كنند. ولی عموما شورای سیاست گذاری كه حتما موسیقیدان هستند، درباره كیفیت گروه هایی كه در جشنواره شركت می كنند، تصمیم می گیرد و اینگونه نبوده هر گروهی كه بخواهد، بتواند در جشنواره شركت نماید.
نظر در همین راستا درباره پذیرفته نشدن اركستر پارس در سال قبل برای اجرا در این جشنواره بیان می كند: سال قبل یك هفته قبل از برگزاری جشنواره حضور ما در آن پذیرفته نشد. این امر برای من خیلی عجیب بود؛ چونكه بارها در این جشنواره اجرا كرده ایم و بعد از این اتفاق گمان كردیم كه شاید كیفیت كار ما خوب نیست. این امر نشان میدهد كه شاید سلیقه اعضای تصمیم گیرنده جشنواره بر نوع انتخاب افراد و گروه های شركت كننده تأثیر می گذارد؛ وگرنه كیفیت كار بعضی از گروه ها كه دفعات بالایی در جشنواره حضور داشته اند، مشخص است.
نظر كه حضور كلیه حوزه های موسیقی را ضرورتی بر بالا رفتن كیفیت جشنواره می داند، می گوید: در چنین حالتی این امكان به وجود می آید كه كلیه ژانرهای مختلف، با كیفیت درست دیده شوند. باید در جشنواره تعادل برقرار شود و نمی توان تنها موسیقی ایرانی اجرا كرد؛ برای اینكه جامعه به كلیه سبك های موسیقی نیاز دارد؛ مثلا سازهای غربی مانند سازهای بادی كه كمتر دیده می شوند، باید امكان رشد و دیده شدن داشته باشند.
به او می گوییم كه حضور گروه های خوب در جشنواره برای بالا رفتن سطح كیفی آن یك بحث است؛ ولی مساله دیگر جدی تلقی نشدن این جشنواره از جانب بعضی از هنرمندان خوب موسیقی است. چرا؟ این هنرمند می گوید: باید كیفیت جشنواره در موارد مختلف تراز شود. درواقع نباید به شكلی باشد كه هر كسی كه به شركت در جشنواره علاقه دارد و یا كیفیت كارش در حد متوسط است، بتواند در جشنواره حضور پیدا كند؛ البته در دوره های قبل گروه ها و موسیقیدان های مطرح بمراتب در جشنواره حضور داشته اند، باید بررسی كرد كه چه به آنها گذشته كه دیگر حاضر به شركت در جشنواره نیستند؟ همه چیز همچون اوضاع مالی، مسائل اجتماعی و... می تواند بر شركت نكردن آنها در جشنواره دخیل باشد.
نظر جشنواره فجر را فرصتی برای اجرای بعضی از گروه ها می داند و بیان می كند: گروه های با كیفیتی هستند كه امكان كمتری برای اجرا دارند و با شركت در چنین گردهمایی های موسیقی كه بسیاری از اهالی موسیقی در آن حضور دارند، می توانند خودشان را نشان دهند؛ البته گاهی بعضی از گروه های خوب نیز شركت در این جشنواره را سطح پایین می دانند. باید از گروه های خوب و مطرحی كه سال ها در حوزه خود فعالیت داشته اند، بعنوان سیاست گذار جشنواره، داور و برای اجرا دعوت شود.
تاثیر مسائل مالی بر بی رغبتی هنرمندان به جشنواره؟
او باتوجه به تأثیر مسائل مالی در بی رغبتی هنرمندان موسیقی به جشنواره فجر می گوید: خیلی وقت ها مسائل از بحث مالی فراتر می رود؛ برای اینكه برخی هنرمندان چهار دهه فعالیت كرده، شناخته شده و هر جا هم كه بخواهند می توانند كار كنند. مساله مالی بیشتر برای گروه های كوچكی كه به پشتیبانی نیاز دارند، مهمست.
او پیشنهاد می دهد كه هم اكنون یك دلجویی و پشتیبانی از هنرمندان می تواند جشنواره فجر را به مسیر بهتری بكشاند.
تصریح می كند: نخستین كاری كه می شود انجام داد، حضور جمعی بنیانگذاران موسیقی در تلویزیون است. به محض اینكه كارهای گروه های موسیقی مهم بطور مكرر از رادیو و تلویزیون همراه با نشان دادن ساز در ساعات پربیننده پخش شود، مطمئنا هنرمندان ما امید پیدا خواهندز كرد. ولی چنین چیزی شاید تنها یك خیال باشد؛ بنا بر این شاید حضور هنرمندان تراز اول در جشنواره نیز دور از واقعیت باشد.
او می گوید كه وقتی ساز ایرانی در تلویزیون نمایش داده نشود، كودكان ما گیتار الكترونیك و درامز را بهتر و بیشتر می شناسند ولی آشنایی با كمانچه ندارند، در نتیجه میراث موسیقی ما از بین خواهد رفت.
نظر تاكید می كند: با اجرای موسیقی و نمایش ساز در جشنواره، افراد خیلی محدودی موسیقی خوب را خواهند شنید، ولی با حضور در تلویزیون همه اقشار جامعه با موسیقی خوب آشنا خواهند شد. این امر همانند تبلیغ برای یك برند شوینده در یك سالن خصوصی در مقایسه با تلویزیون است. در یك سالن شاید ۸۰ نفر با آن برند آشنا گردند ولی در تلویزیون دست كم ۵۰ میلیون نفر با آن آشنا خواهند شد.
به گزارش دست و هنر به نقل از ایسنا، اركستر پارس به رهبری ناصر نظر جمعه (۲۵ بهمن ماه) ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در تالار وحدت اجرا دارد.
جشنواره موسیقی فجر ۲۴ تا ۳۰ بهمن ماه با ۹۰ اجرا در شش سالن برقرار است.
منبع: دست و هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب