قاسمی نژاد مطرح كرد؛

اسباب بازی ظریف ترین ابزار برای انتقال پیام ما به جهان است

اسباب بازی ظریف ترین ابزار برای انتقال پیام ما به جهان است به گزارش دست و هنر، کارشناس گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهش های مجلس اظهار داشت: دیپلماسی فرهنگی امری بسیار مهم بوده و اسباب بازی ظریف ترین ابزار برای انتقال پیام ما به جهان است.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، آخرین نشست از سلسله نشست های تخصصی نهمین جشنواره ملی اسباب بازی کانون پرورش فکری خردسالان و نوجوانان با محوریت «چالش ها و راهکارهای توسعه زیست بوم فضای مجازی کودک و نوجوان و با تکیه بر اکوسیستم بازیهای فضای مجازی» با حضور سیدعلی محسنیان مدیر گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهش های مجلس، عبدالرحیم قاسمی نژاد و مرتضی قاسم زاده عراقی کارشناسان گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهش های مجلس، رضا مستمع مدیر گروه فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق مرکز پژوهش های مجلس و محمدامین قاسمی سربلوطی کارشناس گروه فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق مرکز پژوهش های مجلس در سالن گردهم آیی مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون اجرا شد.
فقدان نظام آماری جامع، مشکلات مالکیت معنوی، نبود نظام صنفی تخصصی و غفلت از پیوست فرهنگی محصولات همچون مهم ترین چالش هایی بود که کارشناسان این حوزه در نشست علمی جشنواره اسباب بازی برشمردند.

عدم برخورداری از تسهیلات؛ یکی از مهم ترین چالش های صنعت اسباب بازی

در ابتدای این جلسه رضا مستمع مدیر گروه فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، به تشریح چالش های موجود در صنعت اسباب بازی پرداخت و اظهار داشت: برخوردار نشدن از تسهیلات بخش فرهنگ، یکی از مهم ترین چالش های این صنعت است. در صورتیکه بخش فرهنگ از معافیت های مالیاتی و تسهیلات ویژه ای برخوردار است، صنعت اسباب بازی از این مزایا بی بهره مانده است.
وی به نبود نظام آماری جامع در این زمینه اشاره نمود و اظهار داشت: مدیریت دانش و نظام آماری یکی دیگر از چالش های ماست. متاسفانه نظام آماری جامعی در عرصه اسباب بازی نداریم و حجم گردش مالی، میزان تولید داخل، واردات و کالای قاچاق معلوم نیست. آمارهای غیررسمی نشان میدهد که سهم تولید داخلی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد است.
مدیر گروه فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مشکلات مالکیت معنوی نیز یکی دیگر از چالش های جدی است. متاسفانه خیلی از تولیدکنندگان داخلی بعد از صرف وقت و هزینه برای ایده پردازی و تولید، با کپی برداری غیرقانونی محصولات خود از طرف کارگاه های زیرزمینی مواجه می شوند. اصناف این صنعت آن قدر بزرگ نشده اند که اتحادیه واحدی داشته باشند و زیرمجموعه اصناف دیگری شده اند که در رابطه با صنعت اسباب بازی نیست. بنابراین، نمی توانند به صورت تخصصی به فعالیت خود ادامه دهند.
مستمع با تکیه بر اهمیت بازارپردازی فرهنگی در این صنعت اظهار داشت: متاسفانه به پیوست فرهنگی محصولات تولید شده توجه نکرده ایم. در قانون مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاد شد تا اسباب بازی هایی که تنها محصول داخل هستند، از معافیت بهره مند شوند.
وی با اشاره به راهکارهایی برای رفع چالش های صنعت اسباب بازی اظهار داشت: ایجاد نظام نامه آماری برخط، تشکیل شعبه تخصصی در مراجع قضایی برای صیانت از تولیدکنندگان و ایجاد اتحادیه ای تخصصی با اعضاء کمتر همچون راهکارهایی برای رفع چالش های صنعت اسباب بازی است. همین طور باید به تولید محصولات فرهنگی در عرصه پویانمایی و اسباب بازیهای بومی اهمیت بسیاری قائل شد.

اسباب بازی؛ از بازار تا صنعت

عبدالرحیم قاسمی نژاد کارشناس گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حوزه اسباب بازی کلان است و علاوه بر سرگرمی، جنبه تربیتی نیز دارد، اظهار داشت: در ایران بیشتر با یک بازار مواجه هستیم تا صنعت. صنعت الزام ها و چارچوب های خاصی دارد که یکی از آنها داشتن چهارچوب صنفی و گردش مالی مشخص است.
وی با اشاره به فعالیت جزیره ای میان فعالان کودک و آموزش و پرورش، اظهار داشت: کانون پرورش فکری خردسالان و نوجوانان از نظر سازمانی زیرمجموعه آموزش وپرورش است، اما پیوندی که می تواند بین مدارس و نیازهای زیست بوم فرهنگی کودک بوجود آورد، اتفاق نمی افتد. هم افزایی و هماهنگی بین این نهادها برای ارائه محصولات و خدمات مناسب به خردسالان امری بسیار اهمیت دارد.
این کارشناس گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت دیپلماسی فرهنگی، اظهار داشت: ما به مخاطب بین المللی فکر نمی نماییم. اسباب بازی ظریف ترین ابزار برای انتقال پیام ما به جهان است.

چالش ها و فرصت های بازیهای دیجیتال

مرتضی قاسم زاده عراقی دیگر کارشناس گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به بررسی چالش ها و فرصت های بازیهای ویدئویی و کامپیوتری پرداخت. بازیهای دیجیتال بالاتر از دو دهه می شود که به یکی از سرگرمی های اصلی خردسالان و نوجوانان تبدیل گشته است و گردش مالی بسیار بالایی دارد.
وی با تکیه بر اهمیت محتوای بازی ها، اضافه کرد: علاوه بر نظام رده بندی سنی، به نظام رتبه بندی نیز نیاز داریم تا تأثیرهای بازیها بر خردسالان و نوجوانان بطور دقیق بررسی شود.
کارشناس گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفتک سهم عمده ای از محتوای مصرفی خردسالان و نوجوانان از خارج از کشور تامین می شود. توجه به محتوا و خدمات داخلی امری بسیار اهمیت دارد. در صورتیکه در سایر کشورها قوانین سختگیرانه ای برای پشتیبانی از خردسالان و نوجوانان در فضای مجازی وجود دارد، در کشور ما با پدیده وارونگی تنظیم گری مواجه هستیم. قانون گذاری و پشتیبانی از بخش خصوصی برای تولید محتوا و خدمات بومی در زیست بوم دیجیتال خردسالان امری بسیار اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار بگیرد.
قاسم زاده عراقی در آخر به مدل پیشنهادی برای بازیگران زیست بوم فضای مجازی در عرصه کودک و نوجوان اشاره نمود و اظهار داشت: در این عرصه، حاکمیت باید نقش تسهیل گر و تنظیم گر داشته باشد و بخش خصوصی را در تولید محتوای بومی یاری کند.

1403/11/10
11:44:07
26
0.0 / 5
تگهای خبر: آموزش , اسباب بازی , بازی , بازیگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی