دافعیان مطرح كرد؛
افغانستان بازار مناسبی برای صادرات صنایع خلاق است
به گزارش دست و هنر، یک تولیدکننده صنایع خلاق اظهار داشت: کشور افغانستان به علت نزدیکی فرهنگی، بازار مناسبی برای صادرات صنایع خلایق در حوزه پوشاک کودک و نوجوان است.
به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، نشست ظرفیتهای صادراتی صنایع خلاق به افغانستان، تجربه نگاری حضور در نمایشگاه بین المللی ابوحنیفه کابل، با هدف توسعه بازار محصولات صنایع خلاق ایران در بازارهای افغانستان توسط مرکز نوآوری امید برگزار گردید.
صاحبان صنایع خلاق در این جلسه تاکید کردند بازار کشور افغانستان فرصتی مهم برای تولیدکنندگان ایرانی است که نباید از آن غفلت شود و با بهبود زیرساخت ها، این کشور می تواند تا ۵ سال آینده بازاری مهم برای تولیدات فرهنگی و کالایی برای کودکان و نوجوانان این کشور باشد.
نزدیکی های فرهنگی مزیت صادرات به افغانستان
سجاد عباسی مدیر مرکز ترویج و توزیع امید، در این جلسه ضمن تاکید بر این مفهوم که در لایه کودک و نوجوان محصولات فرهنگی مطابق با فرهنگ و آموزه های فرهنگی خاص کشورمان تولید و عرضه می شود، اظهار داشت: این محصولات می تواند با عنایت به قرابت های فرهنگی میان ایران و افغانستان بازار خوبی هم در این کشور باشد و درآمد صادراتی مناسبی را برای کشور حاصل کند.
وی ضمن ابراز خرسندی از این امر که دولت طالبان توانسته بخشی از فعالان اقتصادی این کشور را که سالهای گذشته از کشور خارج شده اند را به افغانستان برگرداند، اضافه کرد: این فعالان اقتصادی در بعضی از بخش های اقتصادی و صنعتی سرمایه گزاری نموده اند و تولیداتی به صورت مثال در زمینه فولاد و میلگرد وجود دارد که سبب شده تا تولیدات صادراتی فولادی ایران بازار خویش را در این کشور از دست بدهند. افغانستان بیشترین واردات را در زمینه صنایع غذایی، آرد، روغن و برخی محصولات کشاورزی دارد. بخش عمده این واردات، را از روسیه انجام می دهد و بیشترین صادرات ما در زمینه غذا به این کشور محصولات باغی است.
مدیر مرکز ترویج و توزیع امید اظهار داشت: نزدیکی های فرهنگی و تولیدات وابسته به فرهنگ مشترک در دو کشور از مهم ترین مزیت های صادرات به افغانستان است. نباید فراموش کرد که افغانستان، عضو کشورهای شانگهای است و امکان انجام ال سی مشترک برای تجار وجود دارد.
بازار ۳۰ میلیونی افغانستان برای تولیدکنندگان ایرانی
محمد جعفر کبریایی مدیر عامل نوشت افزار «پرسان» هم در ادامه این نشست ضمن ابراز خرسندی از این امر که تولیدکنندگان ایران از سال ۹۶ در بازار افغانستان حضور دارند، اظهار داشت: لوازم التحریر کالایی اقتصادی و فرهنگی است و به علت طرح ها و گرافیکی که بر روی تولیدات لوازم التحریر ایرانی صورت می گیرد و مردم افغانستان به تولیدات ایران در زمینه لوازم التحریر علاقه مند هستند.
وی اضافه کرد: در زمان جمهوریت افغانستان و حکومت طالبان، دوره های متفاوت حضور تولیدات ایرانی در بازار افغانستان تجربه شده است. این کشور در راه توسعه و رشد است و فرصت مهمی برای حضور تولیدکنندگان ایرانی در بازار این کشور است؛ چون که حاکمیت فعلی این کشور هم در حوزه های مختلف اقتصادی علاقمند به تعاملات تجاری و اقتصادی با شرکتهای ایرانی هم در حوزه صنایع خلاق و هم سایر تولیدات است و بازار ۳۰ میلیونی این کشور برای تولیدکنندگان ایرانی که امکان صادرات به این کشور را دارند، خیلی مهم است. بخشی از جامع تحصیل کرده افغانستان از این کشور مهاجرت کرده و نیاز این کشور است که این قشر را به زادگاه خویش بازگرداند. صنعت سینما در افغانستان مهجور است و بیشتر تولیدات سینما از کشورهای هند و پاکستان در این کشور عرضه می شود.
مدیر عامل نوشت افزار «پرسان» اظهار داشت: زیرساخت های بانکی، کارت به کارت و غیره هم در افغانستان هم اکنون وجود ندارد اما تا ۵ سال آینده بطور حتم این زیرساخت ها فراهم می شود. در چنین شرایطی، فرصتی برای شرکتهای فعال در عرضه آثار هنری مانند فیلمیو و غیره فراهم خواهد آمد که تولیداتی مناسب برای حضور در افغانستان فراهم نمایند. سایر کشورها هم بیکار نمانده اند و تجار از کشورهای مختلفی همچون آمریکا، مالزی و چین در کوشش برای کسب سهم از بازار افغانستان هستند. ۵ سال آینده، فرصتی طلایی برای کسب سهم از بازار صادرات کشور افغانستان است و نباید زمان را از دست داد. امروز جامعه تحصیل کرده زیادی در کشور افغانستان وجود دارند و باید مدلهای سرمایه گذاری متفاوتی برای این کشور درنظر گرفت که یکی از روش ها به شکل مشارکت در سرمایه گذاری است. فرهنگ افغانستان وابستگی زیادی به علت حضور مردم این کشور در ایران دارد و اگر سهمی از بازار این کشور گرفته نشود ۵ سال آینده برای این کسب سهم دیر خواهد بود.
این تولیدکننده صنایع خلاق اظهار داشت: امروز، نیازسنجی، بازارسنجی و تعریف بازار در افغانستان برای کسب سهم از بازار صادراتی این کشور اهمیت ویژه ای برای ایران دارد. اسباب بازی بعنوان یکی دیگر از تولیداتی که می تواند در این کشور بازار مناسب داشته باشد. در زمان جمهوریت افغانستان، صادرات اسباب بازی به این کشور انجام شده و همین روند، می تواند تداوم داشته باشد. امروز در افغانستان به اینستاگرام، کاربریان بسیاری در فضای مجازی علاقه مند هستند. با نگاه ویژه به این مقوله میتوان محتواهای فرهنگی شامل، بازی های کامپیوتری و انیمیشن مخصوص کودکان و نوجوانان را به زبان متفاوت برای بازار این کشور تولید کرد. زنان را بخش مهمی از جامعه افغانستان هستند و امروز، زنان افغانستان آگاه اما محدود هستند. الان تولیدات ورزشی که بتواند زمینه ورزش در منزل را برای آنها فراهم آورد، زمینه مناسبی برای صادرات تولیدکنندگان ایرانی خواهد داشت.
غفلت تولیدکنندگان محصولات فرهنگی ایران از بازار افغانستان
کبریایی اظهار داشت: جامعه افغانستان جامعه ای دارای طیف متفاوتی از اقوام و مذاهب شامل شیعه و سنی و دیگر اقلیت ها است و باید یک فرد ایرانی محصولات فرهنگی و اقتصادی خود را متناسب با فرهنگ و سلایق آنها تولید و برای صادرات آماده کند. معتقدم فارغ از مباحث حاکمیتی بخش خصوصی باید برای نیازسنجی بازار این کشور تلاش کند. متأسفانه تصویر درستی در بین تولیدکنندگان ایرانی از کشور افغانستان وجود ندارد. بخشی از تولیدکنندگان و تجار افغانستان را کشوری ناامن تصور می کنند و علاقه ای به سرمایه گذاری در آن ندارند؛ در حالیکه پیوست های فرهنگی میان ایران و افغانستان وجود دارد وتولیدکنندگان تلاش زیادی برای صادرات به کشورهای اروپایی دارند، از بازار در دسترس و نزدیک افغانستان به علت همین نگاه نامناسب غفلت کرده اند. امروز بخشی از تجار ایرانی به بازار سلیمانیه و کردستان در عراق توجه بیشتری دارند و الان افغانستان هم ظرفیتی مهم برای تجارت و مردمی مناسب برای مبادلات تجاری دارد و پول تجار و بازرگانان یا تولیدکنندگان ایرانی به سادگی قابل برگشت به کشور است.
وی در جواب پرسشی در رابطه با نقش دولت در زمینه کسب سهم بیشتر از بازار افغانستان، با بیان این مفهوم که نقش دولت حاکمیتی و شناخت بیشتر در رابطه با بازار این کشور است، اظهار داشت: البته تسهیل گری های دیگری هم در اختیار و توان دولت هست. میتوان گروههای دوستی برای ارتباط بهتر با این کشور برقرار کرد. اتاق های بازرگانی می توانند تجار دو کشور را به هم نزدیک کنند و در جهت نیازسنجی و شناخت بازار و اتصال تجار ایرانی و افغان نقش مهمی ایفا کنند. شناخت بازار و زیست بوم صادرات به افغانستان از مهم ترین دستاوردهای نمایشگاه اخیر در افغانستان است. این شناخت مسیر تجار را فراهم خواهد کرد؛ ضمن این که نباید این نکته را دور از ذهن داشته باشیم که قراردادهایی در زمینه صادرات لوازم خانگی، دارویی، غذایی و غیره با تجار افغانستان منعقد شده است.
این عضو تولیدکنندگان صنایع خلاق افزود: ۷۰ شرکت در نمایشگاه افغانستان شرکت نمودند و در زمینه صنایع خلاق، تمرکز ما در نمایشگاه شناخت بازار، شناخت تجار، شرایط توزیع و غیره است و بطور حتم در آینده قراردادهای تجاری مناسبی به تصویب خواهد رسید. در خیلی از تولیدات از نظر رقابتی امکان رقابت با تولیدکنندگان سایر کشورها و تولیدکنندگان افغانستان وجود دارد. به صورت مثال در مورد لوازم التحریر هم تولیدکنندگان افغان و هم ایرانی کاغذ را به صورت عمده از چین وارد می کنند.
جاذبه های کاراکترها و طرح های ایرانی و اسلامی برای پوشاک کودک و نوجوان در افغانستان
مهدی دافعیان یکی دیگر از فعالان صنایع خلاق و مدیر عامل پوشاک هدهد هم در این جلسه، ضمن اشاره به این نکته که این شرکت از کاراکترهای ایرانی و اسلامی در تولید پوشاک استفاده می نماید، اظهار داشت: کشور افغانستان به علت نزدیکی فرهنگی، بازار مناسبی برای صادرات صنایع خلایق در حوزه پوشاک کودک و نوجوان است.
وی اضافه کرد: وقتی صحبت از صنایع خلاق در هر کشوری می شود، یکی از مهم ترین وجوه آن فرهنگ این کشور است. تولیدکنندگان فیلم و انیمیشن هم اکنون با عنایت به حضور طالبان نباید به بازار این کشور امیدواری چندانی داشته باشند اما این بازار در آینده نزدیک ظرفیت مناسبی دارد.
دافعیان ضمن اشاره به وجود نوعی لباس بومی مورد استفاده در افغانستان، افزود: تولیدات تولیدکنندگان ایرانی، باید متناسب با لباس های بومی مورد استفاده در این کشور تولید و عرضه گردد، چون که بخش عمده زنان مانتوهای بلندی مانند عبا می پوشند و بحمدلله، نمایشگاه افغانستان کمک کرد تا شناخت درستی از نحوه پوشش و پوشاک مورد استفاده در این کشور به دست آید.
صابر نوری محب مدیر نهالستان مرکز نوآوری امید هم ضمن اشاره به اینکه دست اندرکاران این مرکز، در یک سفر یک هفته ای به افغانستان، در نمایشگاه این کشور حضور پیدا کرده، اظهار داشت: مرکز نوآوری امید کار پشتیبانی از واحدهایی را دارد که در حوزه بازی و سرگرمی، خلق جهان داستان ها و تولید محتوا و بازار پردازی برای کودکان و نوجوان فعالیت می نمایند. در این سفر، در گفت گو با افراد مختلف این نتیجه حاصل شد که حوزه صنایع خلاق در ارتباط با طبقه بالایی جامعه این کشور است. به صورت مثال، فعالیتهایی که درزمینه فرهنگی است در این کشور در حد تعاونی است و هنوز ذائقه برای تولیدات جدید به وجود نیامده است. قشری از جامعه افغانستان، مصرف کننده تولیدات فرهنگی یا کالایی از تولیدات ایرانی هستند که می تواند ظرفیت مناسبی برای صادرات از ایران به این کشور باشد.
وی ضمن اشاره به وجود محدودیت های بخش توزیع در بازار افغانستان اشار، افزود: توسعه شبکه فروش در افغانستان کار سختی است و تمرکز باید بر کابل پایتخت افغانستان باشد. متاسفانه شبکه فروش گسترده در این کشور وجود ندارد. البته شبکه هایی هم وجود دارند که باید کار توزیع را به آنها سپرد و با مدیران فروش شامل بازارک برای فروش محصولات ایرانی در بازار افغانستان گفت وگوهایی انجام شده است.
منبع: dastohonar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب