حدادی مطرح كرد؛

دغدغه نوجوان ایرانی در شبکه های اجتماعی چیست؟

دغدغه نوجوان ایرانی در شبکه های اجتماعی چیست؟ به گزارش دست و هنر، یک تحلیلگر شبکه های اجتماعی و هوش مصنوعی اظهار داشت: دغدغه نوجوان ایرانی بالا رفتن دنبال کننده ها در شبکه های اجتماعی است چون که برای نوجوان یک هویت سازی از این طریق صورت می گیرد.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی مصرف رسانه نوجوان با مبحث «نوجوان، اینترنت و شبکه های اجتماعی» با همکاری اندیشکده مرآت و مرکز نوآوری امید در کارستان بهارستان برگزار گردید.
در ابتدای نشست نرگس دیده خانی پژوهشگر رسانه به وضعیت مصرف اینترنت و شبکه های اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: اگر بخواهیم وضعیت مالکیت تلفن هوشمند در میان سنین افراد ۸ تا ۱۸ سال بین سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ را بررسی نماییم باید بگوییم که در سال ۲۰۲۱ آماری که در سطح جهان انتشار یافته نشان داده است که ۹۷ درصد از نوجوانان در سن ۱۷ سالگی دارای موبایل و تلفن همراه هستند.
وی اضافه کرد: ۹۵ درصد از نوجوانان در آمریکا از یوتیوب استفاده می نمایند و در واقع این پلت فرم محبوب ترین پلت فرم این گروه سنی شناخته می شود. تیک تاک با ۶۷ درصد در رتبه دوم قرار دارد و ۶۲ درصد از نوجوان ۱۳ تا ۱۷ ساله هم از اینستاگرام استفاده می نمایند.
پژوهشگر رسانه اظهار داشت: نتایج یک تحقیق بر روی نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۷ ساله نشان داده است که نوجوانان آثار مخرب یا منفی شبکه های اجتماعی را در گروه همسالان بیشتر از خود ارزیابی کرده اند و به شکلی خودشان را آگاه تر می دانستند و معتقد بودند شبکه های اجتماعی اثرات منفی کمتری بر آنها داشته است.
ذائقه نوجوانان از شبکه های اجتماعی سنتی به سمت ویدئو محور رفته است
همچنین در ادامه مرضیه حدادی تحلیلگر شبکه های اجتماعی و هوش مصنوعی اظهار داشت: نوجوانان حالا به دنبال پلت فرم های پویا هستند. پلت فرم هایی که در واقع با تمرکز بصری و تعاملی بیشتر به نوجوان امکان عرضه تصویر جذاب تری می دهند. در نتیجه روند مصرف شبکه های اجتماعی نوجوانان یک چشم انداز پویایی را نشان داده است که با پذیرش سریع پلت فرم های نوظهور مثل تیک تاک و یوتیوب همراه می باشد.
وی افزود: در واقع طی سالهای اخیر افزایش قابل ملاحظه ای در مصرف تولید محتوای ویدیوئی در بین نوجوانان مشاهده می شود. این پلت فرم ها چنین امکانی را به نوجوانان می دهند که ماهیت اصلی خودشان را به روز دهند یعنی خویش را ابراز کنند. با تغییر ذائقه نوجوانی، مصرف نوجوان از شبکه های اجتماعی سنتی مثل فیسبوک به سمت شبکه های اجتماعی ویدئو محور رفته است.
حدادی اظهار داشت: در سال ۲۰۲۲ تعداد کاربران فیس بوک در ایالات متحده در بین نوجوانان ۳۲ درصد کاهش داشته است، این در حالی بوده که حدود ۲۵ درصد از نوجوانان زیر ۱۹ سال به سمت تیک تاک رفتند و عضو شبکه اجتماعی تیک تاک شدند که بر پایه ویدئو است.
وی افزود: دغدغه نوجوان ایرانی بالا رفتن دنبال کننده ها در شبکه های اجتماعی است چون که برای نوجوان یک هویت سازی از این طریق صورت می گیرد. ازاین رو نوجوان برای رسیدن به لایک و دنبال کننده بیشتر تولید محتوای جذاب و بصری می کند.
ویدئو محور بودن بعضی از شبکه های اجتماعی نگاه نوجوان را به خود جلب کرده است
در ادامه جلسه مهشید شهیدی دبیر علمی نشست اظهار داشت: ویدئو محور بودن بعضی از شبکه های اجتماعی نگاه نوجوان را به خود جلب کرده و سبب شده برخی چالش ها در سالهای اخیر بازنشر شوند و این مورد به چرخه معیوبی تبدیل گردد که نوجوان را به رفتارهای پرخطر و مضر ترغیب کند. این جلب توجه سبب می شود که این عرصه تولید محتوا ادامه پیدا بکند و تبدیل به یک رقابت شود، یعنی هر کسی تلاش می کند محتوای جذاب تر یا عجیب تر یا مثلا پرخطرتری را تولید بکند و این می تواند تا ابد ادامه پیدا بکند و مخاطبان خودش را هم پیدا کند.


منبع:

1403/05/31
10:28:15
185
0.0 / 5
تگهای خبر: آثار , اینترنت , تولید , سنتی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی