جعفری با دست و هنر مطرح كرد؛
نبود کپی رایت مشکل اصلی تولید محصولات در رابطه با آثار فرهنگی است
به گزارش دست و هنر، تهیه کننده پویانمایی بچه زرنگ اظهار داشت: در قسمت تولید محصولات در رابطه با یک اثر مشکل اصلی نبود قانون کپی رایت است که معضل مهمی بوجود آورده است.
حامد جعفری تهیه کننده پویانمایی بچه زرنگ، در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به خلق صنایع فرهنگی در رابطه با شخصیت های این اثر اظهار داشت: انیمیشن مؤثرترین رسانه برای مخاطب کودک و نوجوان است و بر مبنای مطالعات انجام شده توسط متخصصان مختلف (روانشناسان و جامعه شناسان و …)، بچه ها در قدم فاز نخست از راه قوه تخیلشان با قهرمان انیمیشن ها ارتباط می گیرند و مدت ها با آنها در خیال شان زندگی می کنند. در فاز بعد بچه ها تلاش می کنند آنچه را در خیال شان بوده به عالم واقع بیاورند و اینجا نقطه ای است که صنعت مرچندایز بعنوان بخشی از چرخه قهرمان سازی برای مخاطب، شکل می گیرد.
وی اضافه کرد: در گروه هنر پویا، سعی کردیم در آثار مختلف پله پله خودمان را به چرخه قهرمان سازی برای مخاطب نزدیک نماییم و در واقع این چرخه را که بر مبنای الگوهای موفق جهانی شکل گرفته، به صورت کامل در ایران پیاده سازی نماییم. همکاری هنر پویا و کانون در بچه زرنگ، وجوه مثبت گوناگونی داشت؛ همچون این که کانون تجربه بسیار موفقی در عرصه تولید محصول برای کودک و نوجوان داشت و همین ارزش افزوده، سبب شد از ابتدا برای گام مهم تکمیل زنجیره و چرخه قهرمان سازی برای مخاطب، پیشبینی و طراحی ویژه ای صورت پذیرد.
تهیه کننده انیمیشن بچه زرنگ ضمن اشاره به تفاوت انیمیشن های ایرانی و خارجی اظهار داشت: اگر یک بررسی ساده انجام دهیم، مستقل از آثار خارجی، در سینمای ایران هم تابحال قریب به ۳۰ انیمیشن تابحال به اکران در آمده اند. از این میان تنها سه انیمیشن سینمایی هستند که بیشتر از یک میلیون نفر مخاطب را جذب سینماهای سراسر کشور کرده اند. سه اثر یاد شده شاهزاده روم، فیلشاه و بچه زرنگ بودند. نسخه جدید بازی موبایلی «بچه زرنگ؛ مبارز کوچک» بعد از ارتقا باردیگر عرضه شده است. این بازی یک طراحی کاملا داخلی دارد که در طول ۲ سال، بوسیله ی یک تیم نزدیک به ۳۰ نفره از جوانان متخصص که سال ها در حوزه ساخت بازی های موبایلی فعالیت دارند در یک استودیوی تخصصی طراحی بازی ساخته شده است.
جعفری در ادامه اظهار داشت: این نخستین بازی موبایلی ایرانی در سبک اکشن و رانر است که بر مبنای قهرمان یک انیمیشن ایرانی و دیگر شخصیت های آن ساخته شده است. بازی موبایلی «بچه زرنگ؛ مبارز کوچک» در ماه اول اکران این انیمیشن سینمایی، ارائه شد که بعد از آن با ارتقای نسخه عرضه شده باردیگر در دسترس قرار گرفت. این نسخه که در استودیو آن و ساخته شده هم اکنون برای سیستم عامل اندروید عرضه شده است. در عین حال برنامه توسعه بازی در همه سیستم عامل ها و ورود به سکوی بین المللی در دستور کار هنر پویا قرار گرفته است. این بازی دارای مجوز بنیاد ملی بازی های کامپیوتری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی اضافه کرد: اتفاقی نیست که کاراکترها و شخصیت های یک اثر مورد استقبال مخاطب کودک و نوجوان و خانواده ها قرار می گیرد. بلکه این پدیده محصول تجربه اندوخته ناشی از سال ها کار و تلاش و شکست خوردن و موفقیت کسب کردن است و هر چقدر این تجربه بیشتر باشد، پختگی و اثرگذاری هم بیشتر است. پس اگر یک اثر می تواند به سرعت در دل مردم جا باز کند و بسیاری از آثار نمی توانند ناشی از همین نبود تجربه و نشناختن شاخصهای اقبال مخاطب و مواردی از این دست است. در طول این سال ها یاد گرفتیم امتداد ارتباط مخاطب با قهرمان قصه ها و آثار، در گروی ترسیم مسیر درست برای تداوم ارتباط است و خلق محصولات مرتبط با استفاده از ظرفیت گرافیکی قهرمان یک اثر موضوعی است که می تواند به تداوم این اثرگذاری و استمرار ارتباط با مخاطب کمک بسیاری کند. حتی میتوان گفت از آن طرف مخاطب کودک و نوجوان هم پس از اثرپذیری و ارتباط با قهرمان یک انیمیشن، به دنبال محصولاتی است که به شکلی تداوم بخش ارتباطش با قهرمان قصه باشد و به شکلی کمک می نماید تا کاراکتر و شخصیتی که در خیال همراه مخاطب کودک و نوجوان بوده است، به عالم واقع پا بگذارد و به یک موجود ملموس برای بچه ها تبدیل گردد.
این تهیه کننده در ادامه اظهار داشت: ما با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از آغاز آغاز این پروژه یک نقشه راه دقیق برای توسعه محصول و مرچندایز بچه زرنگ طراحی کردیم تا دورنمای موفقی را در صنایع فرهنگی این اثر پیگیری نماییم و اتفاقاً نتیجه هم تا اینجای کار مطلوب بوده و میزان فروش محصولات در رابطه با این انیمیشن به رقم ۱۲ میلیارد تومان رسیده است. برای بچه زرنگ از آغاز شروع پروژه و بر مبنای الگوهای موفق بین المللی، در بیشتر از ۱۰ حوزه شامل لوازم منزل، مواد خوراکی، لوازم التحریر، اسباب بازی، پوشاک، کتاب ها، نرم افزارها، اکسسوری ها، مواد بهداشتی، لوازم اتاق خواب، لوازم جشن تولد و جشن تکلیف و … طراحی شده و هم اکنون بعضی از محصولات تولید و عرضه شده اند و برخی دیگر هم درحال تولید هستند، بعضی موارد را هم درحال مذاکره با تولید کنندگان هستیم تا بزودی بتوانیم فرآیند عقد قرارداد و تولیدات شان را آغاز نماییم.
جعفری در ادامه در رابطه با چالش های تولید محصول در رابطه با انیمیشن و دیگر تولیدات فرهنگی اظهار داشت: در قسمت تولید محصولات در رابطه با یک اثر یا همان مرچندایزینگ، متأسفانه نبود قانون کپی رایت در کشورمان معضل مهمی بوجود آورده است و همین سبب شده تا بسیاری از تولید کنندگان به جای شخصیت های انیمیشن های ایرانی، شخصیت های انیمیشن های خارجی که موفقیتی در جذب مخاطب داشته اند را به کار گیرند و این به علت ضعف قانونی و نبود قوانین کپی رایت است. الباقی فرایندهای در ارتباط با این حوزه اتفاقاً شیرین و جذاب است و زمانیکه مشاهده می نماییم ده ها محصول با کاراکترهای یک اثر ساخته شده و مورد استقبال مخاطب هم قرار گرفته، واقعاً احساس شعف می نماییم. مشکل اصلی دقیقا نبود نظارت بر بازار محصولات فرهنگی و مشکل کپی رایت است. با عنایت به این که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش است، طبیعتاً این اثر از حمایت وزارت آموزش و پرورش هم برخوردار بوده است. توسعه این محصولات با این وسعت تنوع و گستردگی مرهون تجربیات و حمایت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستیم. ما به کانون بعنوان یک شریک استراتژیک خودمان نگاه می نماییم و موفقیت این همکاری برای مان خیلی مهم می باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که اصلی ترین و دقیق ترین دلیل معروف نشدن شخصیت های انیمیشن های ایرانی چیست، اظهار داشت: دلیل اصلی معروف نشدن کاراکترهای و شخصیت های انیمیشن های ایرانی به بسیاری از عوامل بستگی دارد ولی به نظرم مهم ترین آنها عدم شناخت صحیح از مخاطب است. جالب است بدانید، برخی رفقای ما اثری را چند سال قبل در چارچوب سریال ساختند و در تلویزیون ارائه کردند که دقیقا کپی نعل به نعل یک سریال انیمیشن خارجی بود و همین سریال با این که ضعف های مختلفی هم داشت، اما در جای خود موفق شد. یعنی حتی اگر ما شناخت خودمان هم دقیق نیست و برویم از کارها وآثار موفق دنیا الگو بگیریم، حتما مسیر موفقیت هموارتر خواهد شد.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب