براساس پیمایش ملی مصرف بازی های دیجیتال؛

میانگین سنی بازیکنان پلت فرم کامپیوتر افزایش پیدا است

میانگین سنی بازیکنان پلت فرم کامپیوتر افزایش پیدا است دست و هنر: بررسی میانگین سنی بازیکنان کامپیوتری بتازگی نشان از افزایش ایـن شاخـص در میان بازیـکنان ایـرانی دارد تـا جـایی که ایـن عـدد از ۱۸ سـال در سـال۹۴ بـه ۲۴ سـال در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا است.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، در ادامه سلسله گزارش های استخراج شده بنیاد ملی بازی های کامپیوتری از پیمایش ملی مصرف بازی های دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۰، معاونت پژوهش این بنیاد گزارشی از شاخص ترین اطلاعات در مورد استفاده از پلت فرم کامپیوتر در بین بازیکنان ایرانی را منتشر نموده است. برپایه این گزارش، بررسی سهم بازیکنان در سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ نشان از کاهش این بازیکنان در پلت فرم کامپیوتر دارد، تا جایی که در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۹ درصد از بازیکنان که شامل ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند، اعلام نموده اند که از این پلت فرم برای بازی استفاده می نمایند، که این عدد پایین ترین نسبت را در ۶ سال قبل نشان داده است.
در این گزارش که با عنوان «نمای نزدیک ۱۴۰۰- پلت فرم رایانه» انتشار یافته، اطلاعات نسبتاً جامعی از الگوی مصرف بازی ها، ترجیحات بازیکنان و میزان هزینه کرد در پلت فرم کامپیوتر عرضه شده است. این گزارش نشان داده است نرخ رشد مرکب سالانه تعداد بازیکنان کامپیوتری در ایران بین سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ برابر با ۵/۱۶ درصد بوده است.

در این گزارش ۳ دسته از بازیکنان شناسایی شده اند که شامل بازیکنان مصمم، بازیکنان علاقه مند و بازیکنان حرفه ای بوده اند. در میان بازیکنان کامپیوتری، مصمم ها بیشترین نسبت را به خود اختصاص داده اند و ۲۸ درصد از آنها را بازیکنان حرفه ای می سازند، به این معنا که غالباً بازیکنان حرفه ای از بازیکن موبایلی بودن فاصله می گیرند و از سایر ابزارها برای بازی کردن استفاده می نمایند.

مقایسه ترکیب سنی بازیکنان کامپیوتری و کل بازیکنان در ایران هم نشان داده است که نسبت بازیکنان کامپیوتری در گروههای سنی نوجوان و جوان بیشتر از نسبت این گروههای سنی در مجموع بازیکنان ایرانی است. یکی از علل این مورد بخصوص در گروه کودک و خردسال محدودیت این گروه در دسترسی به کامپیوتر و اقبال بیشتر از موبایل است.

بررسی میانگین سنی بازیکنان کامپیوتری در سالهای اخیر نشان از افزایش این شاخص در میان بازیکنان ایرانی دارد تا جایی که این عدد از ۱۸ سال در سال ۱۳۹۴ به ۲۴ سال برپایه نتایج آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده است.
علاوه بر این، بالاتر رفتن این عدد می تواند نشان از استقبال از بازی ها بعنوان یک سرگرمی در میان گروههای سنی بالاتر باشد.

همچنین بررسی میانگین سنی بازیکنان کامپیوتری بر حسب مناطق سکونت نشان داده است که در مناطق مرکزنشین، بازی های کامپیوتری توانسته گروههای سنی بالاتر را درگیر نماید، درحالی که در سایر مناطق شهری میانگین سنی برابر با ۲۲ سال است و نشان از استقبال گروههای سنی پایین تر از این بازی ها دارد.

از سوی دیگر بررسی میانگین سنی بازیکنان کامپیوتری در دسته های بازیکنان نشان داده است که در میان بازیکنان حرفه ای میانگین سنی پایین تر است و در میان بازیکنان علاقه مند شاهد میانگین سنی بالاتری هستیم که نشان از درگیری بیشتر گروههای سنی بالاتر بخصوص گروههای سنی جوان با بازی های کامپیوتری دارد.

بررسی توزیع بازیکنان کامپیوتری بر مبنای محل سکونت هم نشان داده است که بازیکنان مرکزنشین بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند. البته باید توجه داشت یکی از علل این موضوع، فراوانی بیشتر افراد مرکزنشین از سایرگروه ها بوده است، بعد از این گروه، بازیکنان شهر های دیگر جز مرکز در مرتبه دوم قرار دارند.

بررسی درصد نفوذ کامپیوتر در بازیکنان به تفکیک استان ها هم نشان داده است کمترین نسبت بازیکنان کامپیوتری در میان بازیکنان به ترتیب در ارتباط با استانهای کرمان و گیلان بوده است. همینطور در میان بازیکنان استانهای یزد، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه نسبت بازیکنان کامپیوتری بیشتر از سایر استان ها بوده است.

بر اساس این گزارش بازیکنان کامپیوتری به صورت میانگین ۱۶۲ دقیقه در روز بازی می کنند و در این میان به صورت میانگین ۵۶ دقیقه در روز تنها با پلت فرم کامپیوتر بازی می کنند.

توزیع جنسیت در بازیکنان پلت فرم کامپیوتر در ایران هم حکایت از آن دارد که در میان بازیکنان کامپیوتری مردان ۷۹ درصد و زنان ۲۱ درصد را به خود اختصاص داده اند، در این میان باید توجه داشت که به صورت کلی جمعیت مردان بازیکن بیشتر از زنان است، بر همین مبنا در میان بازیکنان کامپیوتری درصد مردان بیشتر از زنان بوده است.

وضعیت هزینه کرد در میان بازیکنان پلت فرم کامپیوتر در ایران هم از آن حکایت می کند که در سال ۱۴۰۰ بازیکنان کامپیوتری ۴۵۶ میلیارد تومان برای خرید نرم افزار (بازی) هزینه کرده اند. از این مبلغ ۱۴ میلیارد تومان سهم بازی های کامپیوتری بومی (بازی های توسعه یافته یا بومی سازی شده توسط شرکتهای داخلی) بوده است. ۴۰ درصد بازیکنان کامپیوتری در سال ۱۴۰۰ برای بازی کردن با این پلت فرم هزینه کرده اند. اکثریت غالب این خریداران را مردان می سازند. (۸۷ درصد)
۷۷ درصد خریداران، لوازم جانبی خریده اند و ۴۹ درصد آنها برای خرید بازی (نسخه فیزیکی یا برخط، خرید اکانت و…) در این پلت فرم هزینه کرده اند. ۲۵.۳ درصد خریداران هم برای خرید لوازم جانبی و هم برای خرید بازی هزینه کرده اند.

این گزارش همینطور شامل آمارهایی در مورد میانگین زمان روزانه بازی در بازیکنان کامپیوتری برحسب دقیقه، متوسط زمان بازی روزانه بازی با کامپیوتر برحسب دقیقه و به تفکیک نوع بازیکنان، نسبت بازیکنان برخط، وضعیت ابزارها و پلت فرم های بازی کامپیوتری در ایران، بررسی شاخص تمایل به تماشای بازی دیگران، بررسی روش تماشای بازی در بازیکنان کامپیوتری، بررسی میزان توجه بازیکنان کامپیوتری به نظام رده بندی سنی، شخصیت های مورد علاقه بازیکنان کامپیوتری، سبک های مورد علاقه بازیکنان کامپیوتری، بازی های مورد علاقه بازیکنان کامپیوتری و روش تماشای بازی دیگران در بازیکنان کامپیوتری است.
در ادامه این گزارش اینفوگرافیک از وضعیت کلی بازیکنان پلت فرم کامپیوتر در ایران را هم بینید:
متن کامل این گزارش از راه این پیوند قابل دریافت است.


منبع:

1402/09/08
09:29:55
349
0.0 / 5
تگهای خبر: بازی , خرید , دیجیتال , سرگرمی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی