در نشست خبری جشنواره بازی های رایانه ای فجر مطرح شد؛

بازی های کامپیوتری در نقشه حاکمیتی کشور ضعیف است

بازی های کامپیوتری در نقشه حاکمیتی کشور ضعیف است به گزارش دست و هنر، دبیر ستاد فناوری های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری در نشست خبری جشنواره بازی های کامپیوتری فجر اظهار داشت: در شناخت صنعت گیم گرفتار ضعف هستیم و به بازی در نقشه حاکمیتی کشور توجه نشده است.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، نشست خبری نهمین جشنواره بازی های کامپیوتری فجر، قبل از ظهر امروز سه شنبه ۲۸ شهریور با حضور محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری، سیدمهدی سادات حیات شاهی مدیر صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی صنایع خلاق و تعدادی از اصحاب رسانه در سالن اجتماعات مجموعه باغ زیبا اجرا شد.
مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری در آغاز این جلسه اظهار داشت: یکی از مهم ترین حوزه های رسانه ای کشور، بازی های کامپیوتری است؛ چونکه تعداد بازیکنان و مخاطبانی که درگیر این صنعت هستند و گردش مالی این حوزه و تأثیرگذاری آن بر هویت و شخصیت مخاطب بسیار است.
وی اضافه کرد: ما در بعد حکمرانی و شناختی صنعت گیم گرفتار ضعف هستیم و به مسأله بازی در نقشه حاکمیتی کشور توجه نشده است. بنابراین این صنعت طی سالهای اخیر رشد در خوری نداشته است و حتی فعالان این صنعت مورد بی توجهی قرار گرفته اند. در این صنعت شاهد استعدادهای بزرگی هستیم اما متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته اند.
دبیر ستاد فناوری های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری اظهار داشت: چنین جمع ها و نشست هایی که با حضور اصحاب رسانه است، می تواند کمک حال صنعت گیم باشد و صنعت گیم می تواند با کمک بازیگران این حوزه که اصحاب رسانه یکی از بازیگران آن هستند، با واقع نمایی کمک جدی به این اکوسیستم کنند و این صنعت را در تمامی ابعادش به دیگران بشناسانند. دومین مسأله صنعت گیم بحث تامین زیرساخت های مالی است. زمانی که بازی تولید می شود برای توسعه آن باید زیرساخت های مالی را تامین نماییم. این می تواند در قالب ارائه تسهیلات و سرمایه گذاری باشد. کسب و کارها در مرحله اول شکل می گیرند اما برای رشد و شتاب در گردش، نیاز به منابع جدی تری دارند که این امر در اختیار بانک هاست. بنابراین ایجاد و ایجاد زیرساخت ها و گرفتن تسهیلات از بانکها فاصله معناداری وجود دارد و مجموعه های واسطه باید این فاصله ها را کاهش دهند. ما درحال تقویت اکوسیستم هستیم و جشنواره با همین هدف برگزار می گردد که به صورتی یک اجتماع است.
* منابع مان برای صنعت گیم قابل قبول نیست اما بد هم نیست
حسنلو در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص این که ستاد فناوری های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری چه اقدام ویژه ای برای بازی سازان انجام خواهد داد، اظهار داشت: منابعی که ما به این صنعت اختصاص می دهیم، منابع چندان قابل قبولی نیست اما برای شروع بد نیست. این امر برای رشد شرکت های نوپاست. همین طور مسأله صنعت گیم از چند سطح قابل بررسی است که می توان به مواردی چون اکوسیستم صنعت گیم، حاکمیت و زیرساخت های مالی اشاره نمود.
وی افزود: مدت ها می شود که ما در راه اصلاحاتی در صنعت گیم هستیم. بطورکامل درست است توجهی که ساختار حاکمیت به فیلم و تصویر و صدا می کند، با بازی های کامپیوتری غیرقابل مقایسه است. درحالی که بازی های کامپیوتر گردش مالی بسیاری در جهان دارند و چندین برابر فیلم و تصویر است. متأسفانه در داخل کشور توجهی به صنعت گیم نیست و نهادهای متولی صنعت گیم باید ادبیات مناسبی را بسازند تا این صنعت مورد توجه قرار بگیرد.
دبیر ستاد فناوری های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری اظهار داشت: مسأله صنعت گیم تا وقتی که اکوسیستم مالی با ابزارهای مختلف برای پشتیبانی از بازی سازان وجود نداشته باشد، مشکلاتش حل نخواهد شد. اقداماتی که باید در این راه انجام داد این است که شرکت های بازی سازی را معرفی نماییم تا بتوانند منابع مالی دریافت نمایند و در راستای توسعه مورد حمایت قرار بگیرند. ما باید شرکت های پیشران حوزه بازی ها را به عنوان شرکت دانش بنیان قوی نماییم. متأسفانه در این عرصه با ضعف هایی روبرو می باشیم. همین طور ما در بحث کپی رایت مشکلاتی داریم. همه اینها باید حل شود. شرکت های خوب بازی سازی را شاهد می باشیم اما کپی رایت سبب می شود تا آنها با بازی های رایگان چند صد میلیونی رقابت کنند. این رقابت بسیار ناعادلانه است.
حسنلو اظهار داشت: ما شرکت های خوبی داریم اگر به منابع و تسهیلات و سرمایه گذاری مناسب دسترسی داشته باشند و تزریق سرمایه در گردش بصورت منطقی صورت گیرد، این اکوسیستم رشد جدی می یابد. امسال تلاش مان تقویت اکوسیستم مالی صنعت گیم است.
*سالانه بیش از صد بازی تلفن همراه در کشور تولید می شود
در ادامه محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: امسال ارتباط میان بنیاد ملی بازی ها و رسانه ها را بیش از قبل مورد توجه قرار دادیم و در شش ماهی که گذشت مبادرت به برگزاری نشست خبری جشنواره بازی های جدی، افتتاحیه مسابقه یک میلیون تومانی بازی های کامپیوتری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کرده ایم.
وی اضافه کرد: سالانه در کشور بیش از یکصد بازی تلفن همراه و چندین بازی قوی توسط بخش خصوصی تولید و منتشر می شود. برخی از آنها به بازارهای بین المللی راه پیدا کرده اند و مخاطبان بسیاری دارند. تعدادی از بازی ها در داخل و خارج از کشور مخاطبان چندمیلیونی دارند. بصورت سالانه این زیست بوم در خودش، فضای تولید، رشد و نشر بازی ها را دارد؛ بااینکه ممکنست بخش مهمی از اتفاقات از دید فعالان رسانه دور باشد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: در یکسال اخیر در سفرهای استانی و بازدیدی که از شرکت های بازی سازی داشتیم، با استعدادهای مختلفی آشنا شدیم. استعدادهایی که در مراکز رشد، مراکز دانشگاهی، در تیم های گروهی وجود دارد و بازیسازانی که به تولید بازی می پردازند. آنها مشتاق همکاری با ناشران قوی در تهران و نیازمند مشاوران و منتورهایی هستند تا آنها بتوانند بازی های قوی تری تولید کنند. همین طور اکثریت آنها بدنبال مجموعه های سرمایه گذاری هستند که بتوانند متصل شوند و کارهای شأن را در تولیدات بیشتری عرضه کنند.
وی افزود: این ارتباط و شبکه سازی میان فعالان زیست بوم بازی ایجاد نشد؛ البته فعالیتهایی در کشور انجام شده است اما به نظر می رسید نیاز به یک رویداد ملی بود تا این ارتباط ایجاد شود.
حاجی هاشمی اظهار داشت: بازی های کامپیوتری ظرفیت عظیمی در فرهنگسازی و اعتلای ایران اسلامی دارند؛ امروز علاوه بر کودکان و نوجوانان، شاهد حضور جوانان و بزرگسالان در انجام بازی های کامپیوتری هستیم. پیمایشی بصورت دوسالانه صورت می گیرد و بر طبق این پیمایش پارسال ما ۳۴ میلیون بازیکن بازی داریم که روزانه ۹۵ دقیقه در روز بازی می کنند. همین طور متوسط سنی بازیکنان به ۲۳ سال رسیده است. این رقم نشان داده است که رسانه جای خودرا به عنوان رسانه اصلی در بین مخاطبان خود باز کرده است.
وی اضافه کرد: ما در کشور نزدیک به ۵۰ بازی قوی داریم که بیش از یک میلیون توسط مخاطبان نصب شده است. این بازی ها در فروشگاه های داخلی توسط بخش خصوصی عرضه می شود. بدین سبب ظرفیت عظیم وجود دارد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: تا کنون هشت دوره از جشنواره بازی های کامپیوتری برگزار شده و آخرین دوره آن در سال ۹۷ برگزار شده است. جشنواره بازی های کامپیوتری نمایش توانمندی بازی سازان و دستاوردهای فرهنگی و هنری بازی سازان است. امسال قبل از چهار سال توقف، این جشنواره را در دی ماه برگزار می نماییم.
وی اضافه کرد: امسال جشنواره بازی های کامپیوتری فجر را با تمرکز بر موضوع اقتصاد فرهنگ برگزار می نماییم و اهتمام داریم جشنواره بستری برای معرفی و زیست بومی بازی های کامپیوتری در کشور باشد. این جشنواره نخستین رویداد سرمایه گذاری را درون خود دارد که جزییات آن به زودی اطلاع رسانی می شود. رویداد سرمایه گذاری به صورتی پیش رویدادی بر جشنواره است که با هدف سرمایه گذاری و ارتباط با بازی سازان و مجموعه های سرمایه گذار از ماه آتی شروع می شود و تا دی ماه ادامه دارد. جمع بندی نهایی داوری فرهنگی و هنری جشنواره و رویداد سرمایه گذاری انجام و برگزیدگان در آئین اختتامیه جشنواره با حضور مسئولان کشور تقدیر می شوند.
* جشنواره ای ویژه رسانه ها برگزار می شود
حاجی هاشمی در پاسخ به خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که چرا در حاشیه جشنواره، بخش رسانه قرار داده نشده است، اظهار داشت: جشنواره بازی های کامپیوتری فجر ویژه بازی سازان و تولیدات شأن است. البته بنیاد ملی بازی های کامپیوتری برای اهالی رسانه برنامه های مختلفی را خواهد داشت و مقرر است جشنواره ای مستقل ویژه اصحاب رسانه برگزار نماییم.
وی درباب صادرات بازی های کامپیوتری داخلی اظهار داشت: هفته های فرهنگی در کشورهای مختلف برگزار می گردد و در آخرین هفته فرهنگی که در روسیه برگزار گردید، رایزنی های بسیاری داشتیم و تفاهم نامه های مختلفی را امضا کردیم. همین طور در حال رایزنی هستیم تا قسمتی از صادرات صنایع خلاق به بازی های کامپیوتری اختصاص پیدا کند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: تفاهم نامه ای با وزارت ارتباطات در امتداد تقویت حوزه اینترنت برای اهالی گیم امضا کرده ایم و مقرر است تسهیلاتی شامل تامین زیرساخت ها برای شأن ارائه شود تا سرور بازی خودشان را باکیفیت بهتری به دست مخاطبان برسانند.
در ادامه این نشست دهنادی مسئول دبیرخانه نهمین جشنواره بازی های کامپیوتری فجر اظهار داشت: در فاز اول ۱۰ میلیارد تومان در اختیار بازی سازان قرار می گیرد تا این رقم بتواند نقطه آغازی برای سرمایه گذاری هایی باشد که در راستای رشد صنعت گیم است. از سال ۹۷ تا کنون به علت شیوع کرونا، جشنواره را برگزار نکردیم و البته سال پیش هم بدنبال بازطراحی های جشنواره بودیم و امسال تصمیم بر برگزاری آن کردیم.
وی اضافه کرد: در این دوره از جشنواره انتظار حضور پررنگ بازیسازان ساکن استانها و شهرستان ها هستیم. نمایندگان بنیاد ملی بازی های کامپیوتری به ۲۲ استان سر زدند و در وضعیت بازی سازی آن استان قرار گرفتند.
مسئول دبیرخانه نهمین جشنواره بازی های کامپیوتری فجر اظهار داشت: زمان مهلت ارسال آثار از ۱۷ مهر تا ۲۲ آبان اعلام شده است که بعد از داوری آثار، برگزیدگان در اواخر دی با حضور مسئولان فرهنگی کشور تقدیر می شوند. یکی از دلایلی که زمان اختتامیه را اواخر دی قرار داده ایم به علت برگزاری جشنواره های فجر همچون فیلم و تئاتر است.
وی ضمن اشاره به اهداف و رویکرد های اصلی نهمین جشنواره بازی های کامپیوتری فجر اظهار داشت: بازنمایی پیشرفت های متنوع زیست بوم بازی های کامپیوتری در تولید آثار بدیع و پرمخاطب، ایجاد شبکه ارتباطی، علمی و فناوری برای نمایش توانمندی های بازی سازان ایرانی، زمینه سازی همکاریهای مختلف بین زیست بوم و فرصت جذب سرمایه گذاری برای این صنعت دانش بنیان، ارتقای محتوایی و ساختاری تولیدات بازی با بوجودآوردن زمینه های رقابتی و محتوایی و بازارپردازی برای بازی های ایرانی باکیفیت و شناسایی استعدادهای این صنعت برای حمایت، پرورش و ایجاد فرصت های ملی و فراملی همچون این اهداف به حساب می آید.
دهنادی اظهار داشت: بخش رقابتی جشنواره شامل بهترین دستاورد در رشته های بهتری بازی سال، بهترین دستاورد فنی، طراحی بازی، هنری، صداگذاری و موسیقی، داستان و روایت در بازی و فرهنگی، بهترین بازی در سبک (ژانر) در رشته های اکشن، ماجرایی، نقش آفرینی، استراتژی و شبیه سازی، ماجرایی اکشن، سکوبازی، ورزشی، تفننی، مسابقه ای، پازل، دفاع از قلعه، تیراندازی، کلمه ای و اطلاعات عمومی است. بخش ویژه جشنواره شامل بازی های قابل تقدیر در موضوعات خانواده، مقاومت، روایت پیشرفت، بهترین بازی از دید مردم، بهترین بروزرسانی و بازی مورد انتظار است.
در پایان نشست یاد شده، تفاهم نامه ای میان مدیران بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، ستاد فناوری های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی صنایع خلاق به امضا رسید.

1402/06/31
13:21:38
326
0.0 / 5
تگهای خبر: آثار , اینترنت , بازی , بازیگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی