ضیاء موحد:
درباره ی سایه اغراق کرده اند
به گزارش دست و هنر ضیاء موحد ضمن اشاره به اینکه در زمان حیات «سایه» دربارهی او اغراق شده است، می گوید که او غزل های حافظ و سعدی را تقلید کرده و حتی به اندازهی سیمین بهبهانی یا رهی معیری هم غزل سرای خوبی نیست.
این شاعر و پژوهشگر ادبی در گفتگو با ایسنا دربارهی خصوصیت های شعر امیرهوشنگ ابتهاج (هـ. ا. سایه) و به دنبال درگذشت این چهرهی فقید ادبیات فارسی بیان نمود: ایشان غزل های سعدی و بیشتر حافظ را با همان بیان و فضای سنتی تقلید کرده است. البته تا وقتی کسی حوزه های سنتی شاعران ما را نداند و نشناسد، متوجه نمی گردد که اهمیت ایشان در این عرصه چیست.
او اضافه کرد: در حوزهی غزل سرایان سنتی هم مرحوم «سایه»، غزل سرای خوبی بود، اما نه به خوبی خانم بهبهانی یا حتی رهی معیری. بخصوص، گمان می کنم در حق خانم بهبهانی ظلم شده است، چون وقتی کتاب شعر خانم بهبهانی را ملاحظه می کنید، به نحوی سرنوشت تاریخی جامعهی ماست و تمام مسائل جامعهی ما در آن منعکس شده است ولی در شعرهای سایه چنین چیزی نیست.
موحد در توصیف غزل های ابتهاج اظهار نمود: مثل این که یک نفر در انجمن های قدیمی درحال غزل سرایی است و عجیب است که با همه ارادتی که به شهریار دارد، حتی به اندازهی شهریار هم به مسائل اجتماعی توجه نکرده است. البته من اصلا کاری به مسائل اجتماعی ندارم. محتوای شعر او، هر چه هست، هست. در مورد سبک و سخنش، باید اظهار داشت که کاملاً قدیمی است.
این شاعر پیشکسوت باور دارد که شعر «سایه» برای نسل جوان ما جذبه ای ندارد و اظهار داشت: شعر آقای «سایه»، شعر امروز نیست. در زمان حیات او دربارهی او زیاد اغراق کردند؛ چنان اغراق کردند که گویی در ایران غزل سرایی بهتر از او وجود نداشته است. اما آثاری که از ایشان باقی مانده، آثار قابل توجهی نیست؛ در حوزهی شعر نو که اصلا.
ضیاء موحد در انتها بیان نمود: آن چنان که طرفداران ایشان دارند تلاش می کنند «سایه» را شاعر شعر نو به حساب بیاورند، نیست. شعر نویی که ایشان گفته، از ضعیف ترین شعرهای نویی است که یک نفر می تواند بگوید. در مجموع، چند غزل خوب هم دارد که البته در همان فضای سنتی است.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب