رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران:

سفرهای نوروز بیشتر چادرخوابی بود

سفرهای نوروز بیشتر چادرخوابی بود رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران آمار سفرهای نوروزی را مبالغه آمیز دانست و اظهار داشت: از آن 50 میلیون نفرشب اقامت که آمار دادند، چند نفر واقعا توریست بودند و درآمدزایی داشتند؟ بیشتر مردم که چادر زدند و با اتومبیل شخصی سفر رفتند.



به گزارش دست و هنر به نقل از ایسنا، حرمت الله رفیعی با انتقاد از مداخله دولت در تشکل زایی و تورگردانی، درباره تور جام جهانی، شکایت های مسافران و فعالیت آژانس نماها، و مالیات بر ارزش افزوده در پروازهای خارجی توضیحاتی داد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با اشاره به رکود و بی توجهی که به صنعت گردشگری در دو سال قبل شده و آنرا به صنعتی مظلوم تبدیل نموده است، در جمع خبرنگاران، اظهار نمود: گردشگری مثل گوسفند عزا و عروسی شده است، همه می خواهند از این صنعت به جایگاه بالا برسند.

کرونا تعداد آژانس های گردشگری را نصف کرد
او درباره اثرات کرونا بر دفاتر خدمات مسافرتی، اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد دفاتر تا کنون لطمه دیده اند و تعداد زیادی نیروی انسانی درحالی از این صنعت خارج شده اند که بازگشتی برای آنها متصور نیستیم، بطوریکه یکی از شرکت های گردشگری حدود یک ماه است آگهی جذب نیروی کار منتشر نموده است، اما فقط دو نفر مراجعه نموده اند.

او بطور تخمینی اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ دفتر خدمات مسافرتی از مجموع بیش از پنج هزار دفتری که وجود داشت، فعال می باشند.

وام کرونا خیلی ها را بدهکار کرد، عواقب آنرا هشدار داده بودیم، ریس وقت بانک مرکزی اما می گفت چرا این قدر نگاه مخالف دارید، وام را بگیرید و در بانک بخوابانید و سودش را بگیریدرفیعی برای مدیریت این بحران، اظهار نمود: برای حل برخی از مشکلات می شد اقداماتی را انجام داد و نیروی انسانی را حفظ کرد، اما به حرف ما گوش ندادند. در جلسه معاونت ریاست جمهوری که سال ۹۹ انجام شد گزارش جامعی از لطمه های واردشده دادیم، بعد آنها وام کرونا را بعنوان راهکار پیشنهاد کردند. در همان نشست درباره عواقب این کار که شبیه ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و اجحاف می شد، هشدار دادم، اما توجهی نشد. در مقابل، وام با سه ماه امهال اختصاص دادند و تعداد زیادی را بدهکار کردند.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بیان کرد: وام کرونا دست و پای صنعت گردشگری را گرفت و به آن صدمه زد. بهره آن به بالای ۲۰ درصد رسید. ضمن اینکه کرونا هم تمام نشد و همچنان ادامه دارد. ما پیشنهاد کردیم وام کم بهره یک ساله بدهند، نه یک وام سه ماهه. خاطرم هست ریس وقت بانک مرکزی در همان جلسه گفت چرا این قدر نگاه مخالف دارید، وام را بگیرید و در بانک بخوابانید و سودش را بگیرید.

او درباره سهم دفاتر خدمات مسافرتی از سفرهای نوروزی، اظهار نمود: آن هایی که این دو سال دوام آوردند تلاش کردند این صنعت احیا شود، اساسا ضرر دوساله آنها با ۱۵ روز نوروز جبران نمی گردد، دفاتر خدمات مسافرتی فقط به آینده امید پیدا کردند، سودی کسب نکردند و سهمی از درآمد سفرهای نوروزی نداشتند.

از ۸۵ میلیون نفر جمعیت ایران چند نفر توانستند سفر بروند؟

رفیعی همین طور آمار سفرهای نوروزی را زیر سوال برد و اظهار داشت: درحالی که نوروز ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ سفر ممنوع بود و مسؤولان مدام از مردم درخواست می کردند سفر نروند و آمار آن دو سال حدودا صفر بود، معلوم است آمار ۵۰ میلیون "نفر شب اقامت" که اعلام شده در مقایسه با آن دو سال رشد چشمگیری را نشان دهد.

او اضافه کرد: اگر میانگین اقامت مسافران نوروزی را درنظر بگیریم، شاید از جمعیت ۸۵ میلیون نفری حدود ۱۵ میلیون نفر سفر رفته باشند. البته این عدد تخمینی است. اما سوال این است از آن ۵۰ میلیون نفر شب اقامتی که اعلام کردند، چند نفر واقعا توریست بودند و درآمدزایی داشتد؟ بیشتر مردم که چادر زدند، با اتومبیل شخصی سفر رفتند و اتفاقا به فضاهای عمومی لطمه زدند. سفرهای چادرخوابی اصلا در شأن مردم ما نیست. این وضعیت نشان میدهد اتفاقا در نوروز امسال بستر درستی برای سفر فراهم نشده بود. هرچند در ستاد خدمات سفر مسؤولان دولتی به خاطر رشد آمار سفر از یکدیگر تشکر و تقدیر کردند، درحالی که به وظایف خودشان عمل کرده بودند و باید همیشه آماده باشند.

رفیعی بیان کرد: شخصا معتقدم آقای ضرغامی وزیر قدرتمندی است، اما این وزیر قدرتمند از بخش خصوصی آمار ۱۵ روز سفرهای نوروزی را گرفته است یا فقط به گزارش های دولتی ها که از پشت درهای بسته گردآوری شده است، اکتفا کرده اند؟

بساط بلیت فروشی های بدون مجوز از مشهد تا لباس فروشی ها

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره شکایت های نوروزی نیز اظهار نمود: به واقع امسال تعداد شکایت ها زیاد نبود و در مقایسه با سال ۹۸ کمتر هم بود، شاید حدود ۳۰ شکایت که بوسیله سامانه قوه قضاییه اطلاع داده شد. تعداد شکایت هایی هم که در ادارات استانی ثبت شده، بعید است زیاد باشد.

رفیعی همین طور اظهار داشت: بیشتر شکایت ها به دفاتر بدون مجوز ارتباط دارد. مشکل هم از آنجا ناشی می شود که وزارتخانه با افراد و مراکز بدون مجوز تا حالا خیلی جدی برخورد نکرده است. همین حالا در مشهد، اطراف حرم امام رضا (ع) کلی دفتر بلیت فروشی بدون مجوز وجود دارد، در شهرستان ها لباس فروشی ها بلیت سفر می فروشند. بسیاری از آژانس نماها هم دارای پروانه کسب نیستند. از طرفی برخی شکایت ها به شرکت های دولتی ربط دارد؛ شرکت هایی که زیر مجموعه بانک ها، وزارتخانه ها و سازمان ها به وجود آمده اند، درحالی که دستگاه های دولتی اجازه ندارند آژانس داشته باشند. همین شهرداری که در ارائه خدمات به شهروندان بازمانده است، آژانس مسافرتی دارد، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هم که متولی ما است آژانس دارد، درحالی که بالاترین مقام کشور تاکید کرده اند دستگاه های دولتی حق بنگاه داری ندارند.

او در ادامه درباره تعلیق مجوز یکی از آژانس های بزرگ در نوروز، اظهار داشت: معتقدم هیچ گران فروشی ای صورت نمی گیرد، مگر اینکه یک آژانس با یک شرکت هواپیمایی دست در دست هم داده باشند. اگر معتقدند آژانس بلیت را گران فروخته چرا بررسی نمی کنند تا مشخص شود کدام ایرلاین بوده که بلیت را گران کرده است؟ اگر شرکت هواپیمایی تخلف کرده باید با او هم برخورد شود.

رفیعی درباره فروشندگان آنلاین خدمات سفر و مشکلاتی که پدید آمده است، تصریح کرد: صنعت گردشگری ۴۰ سال است که آنلاین فعالیت می کند و اتفاق جدیدی رخ نداده است، هر چند بعضاً گلایه هایی پیش می آید که مسافر به حقوق خود نرسیده است، اما این مشکل بیشتر به بخش هایی برمی گردد که شناسنامه و پروانه کسب ندارند، وگرنه تمام دفاتر که مجوز دارند ملزم به پاسخگویی هستند.

دستگاه های دولتی اجازه ندارند آژانس مسافرتی داشته باشند. همین شهرداری که در ارائه خدمات به شهروندان باز مانده است، آژانس مسافرتی دارد، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هم که متولی گردشگریست آژانس مسافرتی دارد، درحالی که بالاترین مقام کشور تاکید کرده اند دستگاه های دولتی حق بنگاه داری ندارنداو با تاکید بر اینکه مردم نباید اسیر تبلیغات کاذب فضای مجازی شوند، به مردم سفارش کرد: بهترین راهکار برای آن که فریب فروشندگان بدون مجوز را نخورید این است که از همان شرکتی که از قدیم خرید می کردید همچنان خرید کنید، چون الان همه شرکتها فروش آنلاین دارند و موظف به پاسخگویی هستند.

رفیعی همین طور به این نکته اشاره نمود که محصول یک شرکت هواپیمایی اینگونه نیست که تا وقتی به دست مصرف کننده برسد قیمتش تغییر کند و اگر قیمت این محصول تغییر نمود، یعنی یک جای کار می لنگد و به چنین تبلیغاتی حتما باید شک کرد.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در عین حال که به توافق با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای انتقال مسؤولیت رسیدگی به شکایت ها به محل انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اشاره نمود، درباره شائبه تضییع حقوق مردم درحالی که شعبه رسیدگی به شکایات و تخلفات گردشگری در انجمن آژانس های مسافرتی به وجود آمده است، توضیح داد: این شعبه با مجوز و نظارت شورای حل اختلاف به وجود آمده است، تابلو قوه قضاییه دارد و اعضای آن مورد تایید دادگاه هستند و افرادی در آن عضویت دارند مشرف به امور گردشگری هستند و تلاش می کنند حقوق مسافر مسترد شود. در حقیقت شیوه قبلی رسیدگی به شکایت ها در ادارت کل استانی غیرقانونی بود، نه این روش. تا کنون هم حتی یک مورد حقوق مسافر ضایع نشده است. حتی یک دفعه هم سفارش و سفارش آژانسی را به این شعبه نکرده ایم.

رفیعی در بخش دیگری از سخنانش به مداخلات دولت در بخش خصوصی اشاره نمود و درباره تصدی گری دولت، اظهار نمود: دولت به لحاظ قانونی اجازه ندارد تشکل زایی کند. تا آن زمان که دولت خودرا مجری بداند، مشکلات بخش خصوصی هیچ گاه حل نمی گردد. دولت نمی خواهد تصدی گری را واگذار کند، چون بقاء خودرا در تصدی گری می داند. درحالی که اعتقاد دارم دولت و بخش خصوصی باید بازوی یکدیگر باشند که البته تا الان نبوده اند.

گردشگر را ما وارد می نماییم پُز آنرا دولت می دهد

او همین طور با اشاره به تمرکز و رویکرد این انجمن به جذب توریست از کشورهای همسایه، چین، هند و کشورهایی که تا کنون کمتر برای جذب گردشگران آنها سعی شده است، اظهار نمود: تا کنون مکرر در نمایشگاه های اروپایی حضور داشتیم، اما یک دفعه شنیده اید در نمایشگاه آذربایجان شرکت کرده باشیم، درحالی که تعداد مسافران ورودی از جمهوری آذربایجان تا قبل از کرونا به یک میلیون نفر رسیده بود. یا بطورمثال عمان که این همه با آن در تعامل هستیم، یک دفعه شنیده اید در نمایشگاه گردشگری این کشور شرکت کرده باشیم؛ عمان که پس از سفر هیأت گردشگری ایران تعداد پروازهای بین دو کشور به ۴۰ پرواز در هفته رسید و ۹۵ درصد رشد ورود مسافر از این کشور را تجربه کردیم و یا حتی عراق که تعداد ورودی از آن به چهار میلیون نفر رسیده بود، ولی برنامه ای برای آن نداشتیم. ما از برخی از این کشورها توریست نداشتیم و بیشتر آنها گذری بودند، برای همین کمیته هایی را با تمرکز بر این بازارها در انجمن صنفی تشکیل دادیم، بااینکه کرونا به روند بازاریابی در این کشورها صدمه زد، اما همه این اتفاق ها با پیگیری بخش خصوصی افتاد و ادامه خواهد داشت، هرچند که پُز آمار آنرا دولت می دهد.

رفیعی درباره حذف مالیات بر ارزش افزوده از قیمت بلیت پروازهای خارجی که مغایر با قانون یاتا بود و از دی ماه به اجرا گذاشته شد، اظهار نمود: با پیگیری های صورت گرفته به جز یک شرکت هواپیمایی خارجی (لوفت هانزا)، مالیات بر ارزش افزوده از نرخ بلیت پروازهای خارجی حذف گردیده است. هرچند بر طبق اطلاعاتی که داریم شرکت هایی که تا کنون این مالیات را از مسافران گرفته اند به اداره مالیات نپرداخته اند و باید آنرا به مردم بازگردانند.




1401/01/21
13:20:28
453
0.0 / 5
تگهای خبر: اقامت , انجمن , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی