در اختتامیه سومین جشنواره لباس كودك و نوجوان
جشنواره لباس كودك ونوجوان برگزیدگان خودرا شناخت
دست و هنر: با برگزاری مراسم اختتامیه سومین جشنواره لباس کودک و نوجوان برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.
به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان، عصر روز گذشته ۳ بهمن ماه، در گنبد مینای پارک آب و آتش که محل نمایش آثار برتر نیز هست، انجام شد.
در این مراسم، سیده مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ضمن اشاره به اینکه یکی از برنامه ریزی های کارگروه توجه به حوزه های تخصصی مد و لباس است، اظهار داشت: یکی از مهم ترین حوزه های تخصصی پوشاک، لباس کودک و نوجوان است.
شفاپور به مسئله شیوع ویروس کرونا نیز اشاره نمود و اظهار داشت: امسال در این جشنواره یکی از محورهای مهم توجه به سلامت لباس بود که در بخش غیر رقابتی به این مسئله توجه شد و تعداد آثار رسیده به دبیرخانه در بخش دانشگاهی و طراحی نشان داد طراحان ما تحت شرایط سخت هم می توانند طراحی نمایند و کلاس های آموزشی نیز سبب ارتقای آثار ارسالی شد.
وی از حمید قبادی، دبیر اسبق کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به علت ارائه ایده برگزاری این جشنواره و برگزاری دو دوره آن تشکر کرد.
حمید قبادی، دبیر اسبق کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز طی سخنانی با تاکید بر اینکه فعالان حوزه مد و لباس کودک به شدت به طراحی در این عرصه نیازمند هستند، اظهار داشت: ما نیاز به طراحی و نوآوری در حوزه لباس کودک داریم و فعالیت سه ساله این جشنواره نشان داد که این استعداد در طراحان ما وجود دارد. سال قبل که این جشنواره برگزار نشد، شخصاً از عدم برگزاری آن متأسف شدم و امیدوارم حالا که احیای مجددی در این عرصه داشتیم کار با همین روال به جلو برود.
وی به تاریخچه و تاریخ دیرینه لباس کودک در فرهنگ و هنر ایران اشاره و اظهار نمود: دستمایه های هنری لباس کودک در تاریخ ما ستودنی است. آنچه در کلاس ها و ورک شاپ های این دوره جشنواره مورد توجه بود حضور اساتید قوی و توجه به احیای تاریخ، نشان و نمادهای های ایرانی در لباس کودک و تاکید بر آنها بود که جای تحسین دارد و امیدوارم برگزار کنندگان جشنواره همین مسیر را با همت بالا جلو ببرند و تولید کنندگان کشور نیز کارها را دیده و طرح هایی که قابلیت تولید انبوه دارند را تولید کنند.
سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر میهمان و سخنران مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان بود.
وی لباس و پوشش را از چهار جهت حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: لباس و پوشش از چهار جهت می تواند مورد توجه قرار گیرد. اول از جهت شناسه و نشانه فرهنگی بودن. اگر تاریخمان را مرور نماییم خواهیم دید هیچ نکته ای از کشورمان در راه تاریخ نبوده که آراسته به منسوج، بافته و پارچه ای برخاسته از اقلیمی و قومی خود و آراسته به تزئینات نقوشی که او را به کمال نزدیک تر کند، نباشد.
حسینی دومین مقوله اهمیت لباس را از منظر ابزار تربیتی بودن آن دانست و اظهار داشت: اگر در متون تربیتی و تاریخی خودمان بگردیم از اخلاق ناصری خواجه نصیر گرفته تا قابوس نامه، سیاست نامه و کیمای سعات تا سرچشمه زلال این آموزه ها که احادیث نبوی است، خواهیم دید که چه نقشی در تربیت برای پوشش تمهید و پیش بینی شده است.
وی لباس را رسانه تعریف کرد و اظهار داشت: در سومین مقوله اهمیت لباس یک رسانه است و می تواند انسان را به جهان و جهان را به انسان بشناساند و نهایتاً این ابزار یک فرصت دقیق و شایسته فرهنگی است که اگر مغتنم شمرده شده و مورد توجه خاص باشد حتما می تواند در معرفی یک کشور و اعتماد به نفس مردم کشور تأثیر ویژه داشته باشد.
معاون وزیر ارشاد ضمن ابراز خرسندی از رویدادهایی که در هشت سال قبل در کارگروه جوان مد و لباس کشور به همت حمید قبادی (دبیر اسبق کارگروه ساماندهی مد و لباش کشور) آغاز شد و توسط سیده مرضیه شفاپور (دبیر کنونی این کارگروه) استقرار پیدا می کند، اظهار داشت: اگر بین صنعت و هنر ارتباط برقرار شود حتما برای ایران جایگاهی در حوزه مد و لباس در جهان ترسیم خواهد شد.
غزال بهمنی، دبیر سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان نیز طی سخنانی ضمن اشاره به اینکه صنعت مد و لباس صنعت پرطرفدار و جذاب فرهنگی است، اظهار داشت: این هنر صنعت به آسانی می تواند مسیر انتقال ایده و هویت فرهنگی را هموار کند. در جوامع مختلف به علت رویکردهای زنده و فعال صنعت مد، نگاه ویژه ای به سرمایه گذاری در این صنعت شده است. بعد اقتصادی این صنعت به لحاظ گردش مالی به حدود سه هزار میلیارد دلار رسیده و دو درصد از تولید ناخالص کشورها را تشکیل می دهد. البته نباید تأثیرگذاری این صنعت را در حوزه فرهنگی کم رنگ ببینیم. باید به دو دلیل اقتصادی و فرهنگی این حوزه را از انفعال خارج نماییم. مد الگوی تغییرپذیر، ناپایدار و با عمری کوتاه است اما منبع هویت بوده و بعد ناملموس آن پررنگ تر از ابعاد تأثیرگذار زمانی آنست. مد نیازمند سرمایه گذاری، مطالعه، ترویج، تجدید، پرورش، تجاری سازی و انطباق با ذائقه عمومی است که باید به ریشه های فرهنگی آن در کشورها توجه گردد.
بهمنی افزود: حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی نیازمند حمایت های دولت بوسیله عدم مداخله در اجرا، پیش بینی تسهیلات حمایتی و تشویقی و برخورداری از وام، معافیت های مالیاتی، کاهش تعریفه ها و اتخاذ تصمیم منسجم برای رفع محدودیت های قانونی می باشد. تامین امنیت اقتصادی تولید کنندگان و تأثیرگذاران آن نیز از اولویت های این صنعت بعنوان صنعتی تأثیرگذار است.
وی توجه به پوشاک کودکان و نوجوانان را به لحاظ تأثیر طولانی مدت آن از ضرورت ها دانست و اظهار داشت: این بخش حتی مقدم بر سایر حوزه های پوشاک است. برمبنای نظریه توسعه مشخصه دوره نوجوانی جست و جوی هویت های شخصی است که می تواند در نمایش مد و پوشاک جلوه ویژه ای پیدا کند. نوجوان در پوشاک خود باگرایش به مد تلاش می کند جذابیت ها، توانایی ها، علایق و احساسات خودرا بروز دهد. برای کودکان و نوجوانان ابتدایی ترین جلوه نمایش هویت فردی پوشش است چونکه هم پوشش و هم لباس امری الزامی در سراسر دنیا است؛ البته کم و کیف آن متفاوت می باشد اما یک اصل در روابط اجتماعی بشمار می رود به همین خاطر سهل الوصول ترین ابزار برای نمایش هویت های کودکان می تواند مد و لباس باشد.
دبیر سومین جشنواره لباس کودک و نوجوان اضافه کرد: توجه به برگزاری جشنواره هایی از این دست می تواند حوزه مغفول مد و لباس کودک و نوجوان را پر رنگ تر از قبل به نمایش بگذارد و برای مدت طولانی تر و عمیق تری مد و لباس کشور را برای آتیه کودکان و نوجوانانی که در اینده به بزرگسالان کشور تبدیل می شوند برنامه ریزی کند.
وی سوق دادن فضای مد و لباس به سمت و سوی رقابتی شدن، ایده پردازی و جلب توجه طراحان، هنرمندان و سرمایه گذاران را پایه گذاری خوبی برای این صنعت هم از بُعد هویتی و هم از بعد اقتصادی دانست و افزود: حجم کل فروش جهانی پوشاک تولید شده مبتنی بر شخصیت های فرهنگی که از اهمیت های زیادی برای لباس کودک برخوردار می باشند در سالهای اخیر بیش از ۳۹ میلیارد دلار بوده است. هم اکنون علاوه بر لطماتی که واردات مجاز و غیر مجاز پوشاک بر این صنعت در کشور وارد کرده بیماری کرونا نیز بر این صنعت مانند سایر حوزه ها تأثیرات سوئی داشته است.
بهمنی به تعطیلی خیلی از شرکتها و مراکز خرید که سبب رکود صنعت مد و لباس شده اشاره و اظهار نمود: مهاجرت خریداران به فضای مجازی باید بعنوان یک فرصت هم از طرف تولید کنندگان و طراحان و هم دولت و بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد و از این فرصت استفاده گردد.
وی در بخش پایانی سخنان خود از کیفیت بالای آثار رسیده به جشنواره سخن گفت و اعلام نمود: برگزاری ۶۰ شب ورک شاپ برای این جشنواره سبب ارتقای کیفیت و کمیت آثار رسیده به آن شد. ۲۷ استان در جشنواره شرکت کردند که این جشنواره را حقیقتاً ملی کرد و ما سعی کردیم طراحان در قالب گالری دار و هنرمند مطرح شوند و تولید را به بخش تولید بسپارند که فکر می کنم موفق هم بودیم.
بهمنی ضمن قدردانی از اساتیدی که در ورک شاپ ها تدریس و به صورت شبانه روزی هنرمندان و طراحان را حمایت و راهنمایی کردند، اظهار داشت: در این دوره کیف و کفش کودکان و لباس کودکان ناتوان جسمی به جشنواره افزوده شد که بسیار هم مورد توجه طراحان قرارگرفت.
در اختتام مراسم نیز برگزیدگان جشنواره اعلام و از آنها تقدیر به عمل آمد.
منبع: dastohonar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب