یك بازی ساز رایانه ای در گفت وگو با مهر:
استفاده از فرهنگ ایرانی راه موفقیت در رقابت با بازی خارجی است
آرمان، بازی ساز كامپیوتری اعتقاد دارد، استفاده از فرهنگ ایرانی و بومی سازی، یكی از طریق های موفقیت و رقابت با بازی های خارجی است.
به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، به قول ادوارد تایلور (۱۹۱۷–۱۸۳۲) فرهنگ، مجموعه پیچیده ای از دانش ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد بعنوان عضوی از جامعهٔ خویش فرامی گیرد تعریف می شود. با چنین دیدی هر چیزی که در طول روز می بینید و می شنوید و هر کاری که می کنید کاری فرهنگی است و روی فرهنگ دیگر افراد جامعه هم تاثیر می گذارد. به بازی های ویدئویی چه به چشم هنر، صنعت یا رسانه نگاه نماییم، نمی توانیم تاثیرش بر شکل دهی و الگوسازی حداقل خرده فرهنگ هایی که مخاطبانش از آن می پذیرند را انکار نماییم. بازی، چه در فرم ویدئویی و چه در فرم سنتی، کامل ترین و جامع ترین ابزار آموزشی است، در نتیجه در این عرصه تمرکز باید بر روی فرهنگ قرار گیرد.
وحید آرمان بازی ساز و تولیدکننده بازی کامپیوتری است که به همراه دوستان اش استودیو بازی راه اندازی کرده است او دانش آموخته رشته نرم افزار و وظیفه برنامه نویسی و طراحی بازی را در استودیو برعهده دارد و همکاران دیگرش در حوزه طراحی گرافیک و کارگردان هنری تیم، برنامه نویس تمام وقت و یک طراح پاره وقت فعالیت دارند. وحید آرمان در گفتگو با خبرگزاری مهر از مشکلات موجود در این عرصه می گوید.
آرمان درباره فعالیت هایش و بازی هایی که تولید و طراحی نموده، اظهار نمود: نخستین بازی ما بازی آنلاین آخرین جنگنده بود که در فروردین ماه ۹۶ مراحل تولید آن پایین یافت و منتشر گردید. البته ساخت و به روز رسانی بازی آخرین جنگنده ۸ ماه بعد از انتشار هم ادامه یافت که رفته رفته روند بازی را بهبود بخشید. آخرین جنگنده با استقبال غیرمنتظره و خوبی مواجه گردید و بیشتر از ۲۰۰ هزار نصب گرفت، ولی هم اکنون به خاطر نسخه دوم بازی که در دست ساخت است برای این نسخه بروز رسانی جدید منتشر نخواهد شد. بازی دوم، بازی سلطون بود که در اسفند ماه ۹۶ وارد بازار شد. این بازی هم برای تلفن های هوشمند در مارکت کافه بازار منتشر گردید و تابحال نزدیک به ۱۰۰ هزار نصب گرفته است. بازی سلطون در سبک بازی های کلمات و دانستنی است. هم اکنون تیم ما علاوه بر ساخت بازی جدید روی یک به روز رسانی بزرگ برای سلطون هم کار می کند. دیگر بازی نسخه بتای آن سافت لانچ شده است بازی بیلیاردرز است که در سبک بازی های ورزشی قرار می گیرد.
در حال حاضر هدف تیم ما بازار داخلی است که البته نیم نگاهی هم به بازار خارجی داریم و در نظر داریم با بهترین بازی که می توانیم بسازیم وارد بازارهای خارجی بشویم
او درباره بازی سلطون و استقبال مخاطبان اظهار داشت: این بازی با استقبال خوب کاربران مواجه گردید. بازی سلطون که یک بازی حدس کلمه است دارای تم ایرانی هم است. در بازی سلطون بازیکن باید از میان بلوک های حروف کلمات با مفهوم را پیدا کند، روند بازی رفته رفته سخت تر می شود و در هر مرحله تعداد حروف و کلمات بیشتر. همینطور معمای بازی هم پیچیده تر شده به شکلی که در بعضی مراحل برخی از حروف به صورت یخ زده وجود دارند که با هر بار حدس زدن یک کلمه درست یخ برخی از حروف آب می شود. ما در این بازی با عنایت به نیاز بازار و کاربران در حال آماده سازی به روز رسانی هستیم که در آن به داستان بازی توجه خاصی خواهیم داشت. تعداد زیادی کاراکتر برای بازی طراحی شده و یک مورد جدید به بازی اضافه شده است. همینطور بخش رقابت آنلاین هم به بازی اضافه گردیده است. این به روز رسانی بزودی منتشر خواهد شد.
این بازی ساز درباره اینکه در بازی ها و طراحی ها تا چه اندازه از موضوعات و المان های ایرانی بهره می گیرد، اظهار نمود: همیشه این مورد را مد نظر داشتیم و در بازی هایمان لحاظ کردیم. به نظر من استفاده از فرهنگ ایرانی و بومی سازی، یکی از طریق های موفقیت و رقابت با بازی های خارجی است. ما در بازی آخرین جنگنده تلاش کردیم حس میهن پرستی و دفاع از مرز و بوم کشورمان را القا نماییم. در بازی سلطون و به خصوص در به روز رسانی جدید تلاش کردیم از درون مایه و موسیقی ایرانی و همینطور از اساطیر ایرانی مانند رستم و سهراب و جنگ آنها با اهریمن ها و دیوان به بهترین شکل ممکن برای جذب مخاطب و آشنایی با اساطیر ایرانی استفاده نماییم. در بازی بیلیاردرز هم مراحل بازی را در شهرهای ایران دیزاین کردیم و تلاش کردیم فرهنگ شهرهای مختلف و بناهای دیدنی آنها را بعنوان نماد هر شهر معرفی نماییم و در ادامه می خواهیم بازیکن ها را با شهرهایی که در بازی وجود دارد بیشتر آشنا نماییم.
همیشه این مورد را مد نظر داشتیم و در بازی هایمان لحاظ کردیم. به نظر من استفاده از فرهنگ ایرانی و بومی سازی، یکی از طریق های موفقیت و رقابت با بازی های خارجی است
او در ادامه اضافه کرد: هدف اصلی تیم ما از زمان شکل گیری ساخت بازی های جدی و به خصوص ساخت بازی برای کامپیوتر های شخصی و کنسول ها هم بوده است. ما ساخت بازی برای موبایل را راهی برای رسیدن به هدف و رویاهای خودمان می دانیم و این هدف دراز مدت ما است که همواره در راه رسیدن به این اهداف گام خواهیم برداشت.
این بازی ساز با عنایت به وجود مشکلات اقتصادی و حتی تحریم ها اظهار داشت: حقیقتاً تحریم ها بیشتر اثرش را روی خرید لایسنس ها و نرم افزارها گذاشته است. برای مثال خرید تجهیزات خوب برای هر تیمی امکان پذیر نیست. به نظرم باید طرح هایی برنامه ریزی شود که به بازی سازان در این حوزه ها کمک گردد، که فکر می کنم در طرح همگرا حمایت هایی از این دست وجود دارد. بحث بعدی انتشار بازی ها و انتقال پول به داخل ایران است که مسیر سخت اش شاید بسیاری از بازی سازان را از انتشار بازی در بازارهای جهانی باز دارد. البته نباید از این مورد به آسانی بگذریم که هنوز بسیاری از تیم های داخلی توان رقابت با بازی های خوب خارجی را ندارند و مسیر طولانی پیش روی ما است تا به آنها برسیم. البته چند تیم خوب با بازی های خوب هم داریم که شاید حتی از نمونه خارجی هم بهتر باشند. همینطور امکان دارد تحصیلات آکادمیک با مدرسان معتبر خارجی هم راهی برای پرورش استعدادهای خوب در این صنعت باشد.
او درباره فعالیت هایش افزود: هم اکنون هدف تیم ما بازار داخلی است که البته نیم نگاهی هم به بازار خارجی داریم و در نظر داریم با بهترین بازی که می توانیم بسازیم وارد بازارهای خارجی بشویم.
آرمان درباره رقابت بازی های ایرانی و خارجی اظهار داشت: هم اکنون به غیر از چند مورد واقعاً جای هیچ رقابتی وجود ندارد و این مورد از سهم بازی سازان ایرانی از درآمد بازی های کامپیوتری در کشور کاملاً مشخص است. متأسفانه به غیر از ضعف فنی بازی ها و مشکلات زیاد در طراحی و دیزاین، سلیقه بازار هم به طرز عجیبی در چند سال گذشته به سمت بازی های بی کیفیت بومی رفته است که همین سبب می شود تیم ها دیگر به فکر بالا بردن سطح کیفی بازی های خود نباشند. البته این مورد مدتی است که مقداری بهبود یافته و اخیرا شاهد انتشار بازی های باکیفیتی حداقل در فاز فنی و هنری هستیم و امیدوارم این کیفیت بزودی و با کسب دانش بیشتر وارد فاز طراحی و دیزاین بازی های ایرانی هم بشود.
منبع: دست و هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب